Autó
Autóbotrány Németországban
2014. január 20.,
MTI/SV
Az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) január 14-én a 2014-es “Gelber Engel”, azaz Sárga Angyal díjat az ADAC Motorwelt olvasói között végzett felmérés eredménye alapján a “németek kedvenc autója” kategóriában VW Golf modellnek adományozta. Másnap a Süddeutsche Zeitung manipulációval vádolta meg a szervezetet, mivel állítása szerint a felmérésben a VW Golf mindössze 3409 szavazatot kapott, szemben az ADAC tavaly decemberi felmérésről készült egyik dokumentumban szereplő több mint 34 ezer szavazattal.
Az ADAC visszautasította a vádat, számokat azonban nem hozott nyilvánosságra.
A német ADAC autóklub kozmetikázott “Sárga Angyal” díja körül kirobbant botrány kétségessé teszi a szervezet többi tesztjének hitelességét is – jelentette ki vasárnap Ferdinand Dudenhöffer professzor, a Duisburg-Essen egyetem CAR autóipari kutató intézetének az igazgatója.
“Ezek után alapos vizsgálat alá kell venni a meghibásodási statisztikákat is” – mondta a rangos német autóipari szakember a dpa hírügynökségnek. A közvélemény nagyra becsüli ezeket a teszteket és bízik azok eredményében. “Ha viszont a Sárga Angyal díjjal csaltak, akkor nem lehet kizárni ezt a lehetőséget más területeken sem” – hangsúlyozta az egyetemi professzor. “Az ADAC-nál valami nagyon nincs rendben” – tette hozzá.
A Sárga Angyal díjak január 16-i ünnepélyes átadóján Münchenben az ADAC igazgatója Karl Obermair valótlanságnak és inszinuációnak nevezte a Süddeutsche Zeitung vádját. A szervezet a felmérés adatait ekkor sem hozta nyilvánosságra.
Január 18-án az ADAC szóvivője Michael Ramstetter, aki egyúttal a Motorwelt lap főszerkesztője is, az Euro am Sonntag lapnak adott interjúban közölte, hogy a jövőben a Sárga Angyal felmérés eredményének értékelését külső szakértőkkel végeztetik majd el. Az ADAC azonben ekkor sem hozta nyilvánosságra a felmérés adatait.
Az ADAC a Süddeutsche Zeitung vádjainak megjelenése után azonnal vizsgálatot indított, majd vasárnap beismerte az adatok manipulálásának tényét. Michael Ramstetter személyes felelősséget vállalt az adatok “megszépítéséért” a németek kedvenc autója kategóriában és lemondott az ADAC-nál betöltött minden hivataláról. Az ADAC vasárnapi közleménye szerint a Sárga Angyal díj többi kategóriájánál nem volt manipuláció.