Kitekintő
„Dinamikus árazás” – trükkök az online kereskedelemben
2011. január 23.
A jelenséget könnyen érzékelhetjük, ha több fogyasztó, többféle keresővel, különböző időpontokban ad fel rendelést online áruházban, boltban. Azt a meglepő tapasztalatot szerezheti, hogy az egyik vevőnél magasabb, a másiknál alacsonyabb árat mutat a rendszer, miután betette az árut az elektronikus vásárlói „kosárba”.
Mint a hozzáértők kiderítették, a módszer meglehetősen elterjedt és nem is tiltott. A korszerű számítástechnika lehetővé teszi, hogy a weboldal gazdája az u.n. „sütik”, a gépünkről a szervernek visszaküldött információk segítségével számára fontos információkhoz jusson. Milyen árukat, milyen árfekvésben, milyen gyakorisággal szoktunk rendelni? Mennyire válogatunk a cégek ajánlatai között és összehasonlítjuk-e azok árait? Mindezen információk birtokában az eladó rendszere egyfajta személyre szabott árat alakít ki: magasabbat a könnyelműbb, alacsonyabbat a válogatós, takarékos vevő számára.
A gyakorlat könnyen tetten érhető, ha pl. ár – és szezon-érzékeny „terméket” vásárolunk az USA-ban : repülőjegyet veszünk, szállodaszobát foglalunk, autót bérlünk. Az u.n. „dinamikus árképzés” egyébként bárkit érinthet. Nem azért, mintha tudnák, mennyi van a bankszámlánkon. Hanem pl. még annak nyomán is, milyen keresőt használunk… A legújabb, a Google Chrome használói történetesen jobb árat kaphatnak, mint a jó öreg Firefox hívei…
A nagy amerikai fogyasztói szervezet, a Consumers Union rendszeresen ellenőrzi az elektronikus kiskereskedelmet és rendszeresen talál gyorsan változó árakat- akár még a könyvkereskedelemben is. Amikor ezt felvetik, a szakma azzal védekezik: kereslet-kínálat dolgáról van szó – van, amikor az árak emelkednek, máskor meg csökkennek. Ám amikor az egyik legnagyobb internetes áruház, az Amazon, egy dvd-t különböző vevőknek különböző áron kínált, ebből már botrány kerekedett. A cég azzal mászott ki a dologból, hogy csak kísérletet végzett, mennyit adnának a vevők a lemezért – végül mindenki a legalacsonyabb áron kapta volna meg.
Ennek persze nehéz utána járni. Még nehezebb a még korszerűbb praktikáknak: amikor a webes portál a vevőt –a vásárlási szokásaira vonatkozó információk birtokában – az újabb bejelentkezésnél olyan áruk felé irányítja, amelyek iránt korábban érdeklődött és kedvezményes áron, „csak neki” kínál további termékeket, kedvezményeket.
Hogyan kerülhetjük el az ilyenfajta praktikákat? Próbáljuk kitörölni a sütiket” – és keressünk több gépről, több fajta keresővel.
(A The Washington Post nyomán)