Pénzügyek
	        	
	        
	        
            Eljárás a Santander ellen
            
            
            	
           			2013. január 10.,
           			PSZÁF
            	
            
      		
	         
	         	
	         
	      	 
	         
	            A PSZÁF közérdekű igényérvényesítési eljárást kezdeményezett a Santander Consumer Finance Zrt.-vel szemben. A polgári perben a felügyelet kéri a bíróságtól: állapítsa meg, hogy a pénzügyi vállalkozás tisztességtelenül számított fel díjat éves egyenlegközlő leveleinek kiküldéséért, s fizettesse vissza a jogtalan, összességében mintegy 36 millió forintos költséget valamennyi érintett fogyasztónak.
	         
	      
	      
	      
          
          
	      
	         
	         
	         
   
   
      A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2013. január 2-án közérdekű igényérvényesítési keresetet nyújtott be a Fővárosi Törvényszéknél a Santander Consumer Finance Zrt. 2005 februárja és 2012 júliusa között alkalmazott általános szerződési feltételei (üzletszabályzata) egyik kikötése miatt. Ez az előírás a PSZÁF szerint a hitelintézeti törvényt megsértve alkalmanként 750 forint díjat írt elő az ügyfeleknek a pénzügyi vállalkozás által kiküldött éves egyenlegközlő levél fejében.
 
A hitelintézeti törvény 1997 januárjától változatlan előírása szerint a pénzügyi intézmények kötelesek az ügyfelek részére legalább évi egy alkalommal, illetve a szerződés lejártakor egyértelmű, közérthető és teljes körű írásbeli kimutatást (kivonatot) küldeni. A PSZÁF szerint a fogyasztóknak ez az évi egyszeri tájékoztatáshoz fűződő joga nem korlátozható. Ennek fejében díj felszámítására csak akkor volna joga egy pénzügyi szolgáltatónak, ha ezt a jogszabály tételes rendelkezésével lehetővé tenné. Ezt az álláspontot erősíti, hogy ahol a jogalkotó díjfizetési kötelezettséget akart elrendelni a törvényben – például az ügyfelek által egyedi ügyleteikről külön kérhető kimutatások fejében – ott a jogszabály szövege ezt kifejezetten tartalmazza.
 
A PSZÁF – hivatalból és egyedi fogyasztói kérelem alapján is indított – vizsgálata alapján meghozott határozataiban már 2012-ben kötelezte a Santander Consumer Finance Zrt.-t a jogsértő magatartás megszüntetésére. Ennek nyomán a pénzügyi vállalkozás újabb hirdetményeiben már nem számít fel díjat az éves egyenlegközlő levél fejében. A társaság ugyanakkor 2009 júliusa és 2012 júliusa között összesen 47 816 alkalommal 27 816 fogyasztóval fizettette meg jogtalanul az éves egyenlegközlő levél díját.
 
A PSZÁF mostani keresetében kérte a bíróságtól: állapítsa meg, hogy a társaság által alkalmazott éves egyenlegközlő levél, kivonat díja jogsértő, s az erre vonatkozó általános szerződési feltételek tisztességtelenek. A hatóság kezdeményezte azt is: a Santander Consumer Finance Zrt. az elmúlt három évre visszamenően fizesse vissza érintett (jelenlegi és korábbi) ügyfeleinek a tőlük így jogtalanul elvont összességében közel 36 millió forintot.
 
A PSZÁF az elmúlt két évben öt közérdekű pert és hét közérdekű igényérvényesítési eljárást indított pénzügyi szolgáltatókkal szemben a fogyasztók nevében és azok érdekeit képviselve. A már jogerősen lezárult ügyek döntő többségénél – eddig összesen négy ügyben – a PSZÁF nyerte meg a pereket, több esetben még folyamatban van vagy az első fokú ítéletnél tart az eljárás.