Szolgáltatás
Év eleji leértékelés - mire érdemes figyelni?
2013. január 17.,
penzcentrum.hu
A karácsony előttihez hasonlóan magas forgalom tapasztalható több budapesti bevásárlóközpontokban A korábbi leértékelési hullámokkal ellentétben idén sok olyan üzlet volt, amely nem fokozatosan növelte az árcsökkentés arányát hanem már január elején 50-70 százalékos kedvezményekkel nyitott.
A kereskedők többsége úgy számol, hogy minél tovább, akár március végéig is kinyújtja a leértékelési szezont, akár úgy is, hogy már csak egy-egy polcot tud megtölteni a vevőcsalogató akciós termékekkel.
A Pénzcentrum.hu piaci forrásokból úgy értesült, a 2013-as leárazások látványosan nagy forgalmat generáltak eddig, a vevők szívesen költik a pénzüket az akciós termékekre.
A kereskedők gyakorlatilag rákényszerülnek arra, hogy jóval alacsonyabb áron adják termékeiket, vagy legalábbis azok egy részét. Legtöbbjüknek nincs más választása, olcsóbban kell adni az árut, ha meg akar szabadulni készleteitől, a vevők pedig elvárják az árengedményeket.
A bevásárlóközpontokban ezekben a hetekben kimondottan jó áron öltözhetünk fel a tél hátralevő részére, de akár a tavaszi szezonra is vásárolhatunk. Jelentősen olcsóbbak most a kabátok, a cipők, bakancsok, csizmák, de akár alsóneműt, nadrágokat is jó áron szerezhetünk be.
A műszaki áruházláncok februártól indíthatják be az akciórakétákat, számíthatunk például "áfamentes" napokra (ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a választék jelentős részét 27 százalékos kedvezménnyel kínálják majd. Az idei év érdekes trendje ugyanakkor, hogy - a ruházati üzletekben- már februárban megjelenhetnek a tavaszi, sőt, akár a nyári kollekciók is, így a korábbiaknál jóval hamarabb válogathatunk például a 2013-as rövidnadrágokból.
Figyeljünk arra, hogy ha egy akciós terméket vásárolunk, akkor a blokkon ellenőrizzük, hogy ezt valóban a nevezett akciós áron ütötték-e be a pénztárgépbe vagy pedig az eredeti, magasabb áron. Ilyenkor természetesen az alacsonyabb árat köteles figyelembe venni a vállalkozás.
Az is előfordul, hogy az adott termékre vonatkozóan egyszerre többféle árat tüntettek fel a polcokon, ekkor az előbbihez hasonlóan ismét a legalacsonyabb összegért vásárolhatjuk meg a terméket.
Fontos annak tisztázása is, hogy az árucikken már az akciós árat tüntették-e fel vagy pedig az eredetit és még abból kerül levonásra-e a kedvezmény. A törvény szerint ugyanis a terméken feltüntetett árnak már a véglegesen fizetendő összeget kell tartalmaznia. Azt sem szabad elfelednünk, hogy hiába az akciós ár, a kereskedőt ugyanazon szavatossági és jótállási kötelezettségek terhelik, így bármilyen később adódott probléma esetén nem hivatkozhat a vállalkozás arra, hogy kedvezményesen árusította az adott terméket.
Az akciós termékre is van garancia!
Sokszor találkozhatunk azzal a kereskedői reakcióval, mely szerint akciós terméket nem váltanak vissza, nem cserélnek. Fontos tudni, hogy akciós termék esetén is ugyanazon jogokkal rendelkezünk, mintha nem leértékelt terméket vettünk volna. Azaz megilletnek bennünket a szavatossági, jótállási jogaink, függetlenül az árcsökkenéstől.
Mindez alól egyetlen kivétel van: ha azért akciós az áru, mert valamilyen hibája van, és ezt a vásárláskor a tudomásunkra hozzák, ezen hiba miatt nem reklamálhatunk.
Szintén gyakorta találkozunk azzal a kereskedői módszerrel, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel részünkre, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon, vagy bón segítségével. Természetesen elfogadhatjuk ezt a lehetőséget, de nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz.
Azt is jó tudni, hogy tartós fogyasztási cikk esetén - melynek körét jogszabály határozza meg, - ide tartoznak tipikusan a műszaki, háztartási cikkek többek között -, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül élünk hibás termék miatt csereigénnyel, úgy nem hivatkozhat a kereskedő arra, hogy az esetleges aránytalan többletköltség miatt inkább javítja csere helyett a terméket. Végül, de nem utolsó sorban nagyon fontos: vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk az egyes termékekről és lehetőségeinkről. Ha pedig hibásnak minősül az áru, ne féljünk élni lehetőségeinkkel, merjük jogainkat érvényesíteni.