Szolgáltatás
Kiemelt ellenőrzés az energiaszolgáltatóknál
2013. január 7.,
Szabó Zoltán Attila
Pintér István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főigazgatója az MTI kérésére összegezte a 2012-es évet. Véleménye szerint az állami fogyasztóvédelemben az elmúlt esztendő elsősorban a kormány IV-es számú középtávú fogyasztóvédelmi politikájában meghatározott elvek, feladatok mentén zajlott, a fogyasztóvédelmi törvény módosításával, valamint az egységes piacfelügyeleti törvény elfogadásával újabb lépést tettek az eddiginél is magasabb szintű szabályozás felé.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főigazgatója állítja: a kapcsolódó cselekvési tervben rögzítettek közül a hatóság valamennyi, a szervezetet és az állami szférát érintő feladatot határidőre elvégezte. A főigazgató tájékoztatása szerint az idén a fogyasztóvédelmi jogalkalmazás területén folytatódott az a gyakorlat, amelynek előkészítése már 2010 nyarán elkezdődött, és amelynek lényege, hogy a vállalkozásokra csak akkor rójanak ki anyagi szankciót, ha az első esetben alkalmazott kötelezés vagy figyelmeztetés nem vezetett eredményre.
„Mára ennek az új filozófiának az eredményei látszanak, a cégek nem éltek vissza a szigor látszólagos csökkenésével, hanem kialakult az az eredeti elvárásnak megfelelő gyakorlat, amelyben a vállalkozások partnernek tekintik a hatóságot, az ellenőrzésekben pedig megjelent a valódi, szolgáltató jellegű hatósági szerep” – fejtette ki Pintér, aki fontosnak tartja a pozitív lista rendszerének bevezetését is. (
A lajstrom a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság weboldalán megtekinthető.)
Jól állunk a veszélyes termékek kiszűrésében
„A honlapon szereplő közel 1800 vállalkozás a példa arra, hogy a jogszabályok tiszteletben tartásával is lehet működő vállalkozói tevékenységet végezni Magyarországon” – figyelmeztetett a főigazgató. A Fogyasztóbarát Tanúsítási Rendszer bevezetésével azokra a cégekre kívánják ráirányítani a figyelmet, amelyek a fogyasztói kultúra és a fogyasztói elégedettség fejlesztése érdekében tettek a jogszabályok betartásán túlmutató lépéseket.
„A fogyasztóvédelmi hatóság a hagyományos piacfelügyeleti tevékenység keretében folyamatosan igyekezett kiszűrni a kereskedelemből mindazokat a termékeket, amelyek biztonsági okok miatt nem kerülhetnek a fogyasztók kezébe. Az ezzel kapcsolatos aktivitás a tavalyi évhez képest tovább fejlődött, az Európai Unió veszélyes termékek riasztási rendszerében a magyar hatóság jelenleg az első helyen áll” – értékelt a főigazgató. Pintér jelezte, hogy elindítják a Nemzeti Fogyasztói Termékkosár program harmadik modulját, amely a mindennapok gazdálkodásához nyújt majd segítséget.
Mi történik a termékbemutatókon?
Ezen felül továbbfejlesztik a fogyasztóbarát minősítés és a pozitív lista rendszerét, új lehetőségeket biztosítanak a fogyasztók érdekei mentén tenni akaró cégek számára. A kínai vállalkozásoknak szóló tájékoztató folyamatokat pedig egy felsőoktatási intézménnyel karöltve, akkreditált képzés formájában tervezik kiteljesíteni.
A főigazgató szerint 2013 fő feladatai közé tartozik azon területek rendbetétele, ahol továbbra is a legtöbb panasz, probléma van, és ahol az érintett fogyasztói réteg kiszolgáltatottsága a megszokottnál is nagyobb odafigyelést indokol. Ennek megfelelően kiemelt szerepet kap az energiaszolgáltatók gyakorlatának ellenőrzése, a panaszok ugyanis komoly problémákra világítanak rá, olyanokra, ahol a fogyasztó, az ügyfél csekély eséllyel tudja csak érvényesíteni az egyébként jogosnak tűnő igényét. Pintér István ugyancsak eredményeket vár a termékbemutatókkal egybekötött kirándulásokkal kapcsolatos panaszok csökkentése terén.