Szolgáltatás
Kevesebb az akciós újság
2013. január 29.,
Gfk Hungária
A GfK Hungária Leaflet Monitor adatai szerint tovább csökkent a kereskedők akciós újságjainak száma, legnagyobb mértékben a diszkontok esetében.
2002-ben a GfK Csoport csehországi leányvállalata fejlesztette ki a GfK Leaflet Monitor terméket, amellyel hatékony módon vizsgálható a kereskedőláncok által kiadott akciós újságok piaca. A szolgáltatás lényege, hogy a begyűjtött leafletekből adatbázist képezve dolgozza fel az információkat, amelyeket 24 óránként juttat el a felhasználóihoz. A felhasználók az adatbázist egy speciálisan erre a célra kifejlesztett nézőszoftver, vagy a Leaflet Monitor Online nézőke segítségével tudják vizsgálni. Az adatok valamennyi élelmiszer kereskedelmi láncra és napi fogyasztási cikkre, valamint non-food kategóriára vonatkozóan elérhetők.
A kiadványok számának csökkenésével párhuzamosan kis mértékben nőtt a hirdetési újságok terjedelme Az akciós újságokban növekvő számban jelennek meg az olyan technikai újdonságok is, mint például a táblagépek vagy az e-könyv olvasók.
Az élelmiszer-vegyi áru kategóriában hirdetett termékek száma az „egyéb konzerv áruk” kategóriát leszámítva csökkent, az alkategóriák közül leggyakrabban a felvágottak szerepelnek a leafletekben.
A GfK Hungária Leaflet Monitor 2012. évi adatai azt mutatják, hogy a vásárlók racionalizálódó döntéseire válaszul – a korábbi évek trendjeinek megfelelően – újra csökkent, mintegy 10 százalékkal, a kereskedők által publikált akciós újságok száma. Míg 2011-ben országosan 1144 leaflet jelent meg, addig 2012-ben 1034 ilyen lapot jelentettek meg az áruházak és áruházláncok.
Az országos hatókörű leafletek száma csatornánkénti bontásban, 2011-2012
2011 |
2012 |
Diszkont |
309 |
Diszkont |
246 |
Hipermarket |
279 |
Hipermarket |
250 |
Szupermarket |
117 |
Szupermarket |
100 |
Drogéria |
91 |
C+C |
91 |
Barkácsáruház |
106 |
Barkácsáruház |
117 |
Elektroshop |
88 |
Drogéria |
77 |
C+C |
107 |
Elektroshop |
104 |
Hazai lánc |
47 |
Hazai lánc |
49 |
Összesen: |
1144 |
|
1034 |
A csökkenés az egyes üzlettípusokat eltérő mértékben érintette, így a barkácsáruházak kiadványainak száma 10 százalékkal, a hazai élelmiszerkereskedelmi láncok újságjainak száma 4 százalékkal nőtt. A drogériák leafletpiaci aktivitása nem változott a 2011. évhez képest. A legnagyobb mértékben, egyötödével, a diszkontok kiadványainak száma csökkent, a szupermarketek 15 százalékkal, a hipermarketek pedig 10 százalékkal kevesebb akciós kiadványt jelentettek meg.
A kiadványok számának csökkenése ugyanakkor magával vonta a terjedelem bővülését a hipermarketek és a szupermarketek esetében. Egy leaflet átlagos érvényességi időtartama továbbra is két hét, az átlagos terjedelem viszont a 2011-es 16,7 oldalról kis mértékben, 17,5 oldalra bővült 2012-re.
A szezonalitás jelentősége valamelyest csökkent az előző évhez viszonyítva: akkor a kereskedelmi szempontból kiemelkedő időszaknak számító iskolakezdési szezonban, a harmadik negyedévben a 27 százalékot is elérte a hirdetett termékek száma, tehát meghaladta az időarányos átlagot. 2012-ben ugyanakkor ez az arány valamivel az átlag alatt, 24 százalék körül volt. Az iskolakezdés hónapjai tehát nem emelkedtek ki 2012-ben, az összes termékek 9 százalékát hirdették augusztusban és 7 százalékát szeptemberben, szemben a 2011-es 9 és 10 százalékos adatokkal.
Az élelmiszer-vegyi áru kategóriában hirdetett termékek száma 6 százalékkal csökkent, ami abszolút számban – az „egyéb konzerv áruk”-at leszámítva – az összes fő kategóriát érintette.
Az alkategóriák közül 2012-ben legtöbbet a felvágottakat (6768 db), bort (5363 db), a virslit-kolbászt (4924 db) és a sört (3956 db) hirdettek a kereskedők akciós újságokban.
A szokásos termékeken felül a leafletek lapjain a technológiai újdonságok is megjelennek, elterjedésük nyomon követhető a hirdetési számok alakulásában: 2011-ben még csak 129 alkalommal szerepeltek táblagépek az akciós termékek között, 2012-ben viszont már ennek több, mint háromszorosa volt ez a szám (462). Az e-könyv olvasóknál ennél csekélyebb mértékű volt a növekedés, 42-ről 57-re emelkedett a hirdetett termékek száma.
|
2012 |
2011 |
húsáruk |
19,7 |
19,2 |
italok |
18,6 |
18,2 |
egyéb konzerv áruk |
3,2 |
2,8 |
kozmetika |
11,2 |
11,6 |
zöldség-gyümölcs |
6,9 |
7,1 |