Elektronika
EU szerint a Google visszaél pozíciójával
2013. január 14.,
InfoRádió
Brüsszel januárban várja a Google ajánlatát arról, hogyan biztosítja, hogy nem hozza hátrányba versenytársait. Ha nem lesz kielégítő a válasz "kénytelen leszek hivatalos vádat emelni" - fogalmazott Joaquín Almunia, az EU versenyjogi biztosa, aki szerint az internetes cég "torzítja" a választási lehetőséget a fogyasztók számára.
A Google keresőprogram kénytelen lesz másképp megjeleníteni a találatokat Európában, máskülönben szankciókra számíthat - adta értésre az EU versenyügyi biztosa. Az Egyesült Államokban ezzel szemben nemrég úgy döntöttek, hogy az internetes óriás nem sérti a versenyszabályokat.
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Felügyelet szerint nincs semmi törvénytelen a Google tevékenységében, Brüsszel azonban másképp látja. Joaquín Almunia, az Európai Unió versenyügyi biztosa szerint
"Továbbra is nyomozást folytatunk, de meggyőződésem, hogy a Google eltéríti a forgalmat" - mondta Almunia a Financial Timesnak. Az eltérítésen azt értette, hogy a keresőprogram a Google-hoz tartozó cégek szolgáltatásait sorolja előre a találati listán más cégek ajánlataival szemben.
A Google például a piaci árakat összehasonlító szolgáltatásokat, légi járatokról szóló információt és térképeket kínál - sokak számára teljesen természetes, hogy ezeket a szolgáltatásokat használják másokkal szemben. Az EU szerint azonban ezzel a Google visszaél piaci pozíciójával. "Pénzügyi hasznot kovácsolnak a keresőpiacon elfoglalt előnyös helyzetükből. Ez nem csak meghatározó helyzet, ez visszaélés a domináns helyzettel" - mondta Almunia.
Az FT szerint Brüsszel mindezzel ultimátumot intézett a cégnek. Almunia megjegyzéseivel ugyanis világosan értésre adta, mi baja az EU-nak a Google-lal és ezzel arra is utalt, milyen módon lehetne megegyezésre jutni.
Ha a Google meghajol a nyomás előtt, akkor előfordulhat, hogy nem sikerül megvalósítani társalapítója, Larry Page célját - ő azt akarja, hogy keresőprogram helyett "tudásbázissá" váljon a cég, amely saját szolgáltatásai segítségével válaszokat tud adni a felhasználók bármely kérdésére.
Az FT feltette a kérdést: miért keménykednek a céggel Európában, míg Amerikában megúszta a felelősségre vonást? Almunia szerint a tengerentúlon másképpen határozza meg a jog a piaci helyzettel való visszaélést, és azért is a keménység, mert Európában a Google uralja a keresőpiac 90 százalékát.