Autó
Az Európai Bizottság javaslatai az alternatív üzemanyagok térnyerése érdekében
Környezetkímélőbb autók, nagyobb ellátásbiztonság
2013. január 25.,
Európai Bizottság
Az alternatív üzemanyagokkal működő járművek széles körben való elterjedését számos akadály hátráltatja, többek között a gépkocsik borsos ára, a fogyasztók bizalmatlansága, valamint a töltőállomások hiánya. Az akadályok elhárítása céljából az Európai Bizottság azt tervezi, hogy kötelező célokat és egységes előírásokat határoz meg.
Ha az uniós polgárok közül többen vesznek elektromos, illetve hidrogénnel vagy földgázzal működő autókat akkor ez csökkenti az EU olajimport-függőségét, és az üvegházhatású gázok kibocsátását is visszaszorítja.
Az alternatív üzemanyagok térnyerését szorgalmazó uniós javaslatok megvalósulása EU-szerte megkönnyíti majd a környezetbarát autók tulajdonosai számára a tankolást, illetve a feltöltést.
A Bizottság javaslatainak legfontosabb elemei a következők:
- Villamos energia – a javaslat értelmében minden egyes tagállam köteles lesz adott számú – szabványos csatlakozódugaszt használó – feltöltőállomást kiépíteni, hogy az autótulajdonosok az EU területén bárhol fel tudják tölteni a kocsijukat.
- Hidrogén – az üzemanyagtömlők és más alkatrészek tekintetében a Bizottság közös szabványok bevezetését szorgalmazza, melyek alapján hálózatba lehet kapcsolni a hidrogéntöltő állomásokkal rendelkező 14 uniós tagállamot.
- Cseppfolyósított földgáz (LNG) – a javaslat értelmében a kiépítés alatt álló transzeurópai közlekedési hálózat útjain 400 kilométerenként LNG-töltőállomásokat kell létrehozni a teherautók számára, és LNG-töltőállomásokat kell telepíteni a hálózatba tartozó mind a 139 – tengeri és folyami – kikötőbe.
- Sűrített földgáz – a Bizottság azt szeretné elérni, hogy 2020-ra a sűrített földgázzal üzemelő személyautók számára közös szabványok alapján olyan töltőállomás-hálózat épüljön ki Európa-szerte, melyben az egyes állomások közötti távolság nem több mint 150 km.
Az uniós országok a helyi törvények és az adószabályok módosítása révén ösztönzést adhatnak ahhoz, hogy a magánszektor beruházásokkal segítse a javaslatok megvalósítását. A szükséges változtatások elvégzéséhez az EU támogatást biztosít. A forrásokat már most is le lehet hívni.
A fent ismertetett javaslatok nem foglalkoznak azokkal az alternatív üzemanyagokkal, melyek használata már létező infrastruktúrára épül (bioüzemanyagok és szintetikus üzemanyagok), vagy amelyek esetében már kiépült az alap-infrastruktúra (cseppfolyósított PB-gáz).
Hálózatfejlesztés
Az EU a közlekedési ágazat egészében felhasznált olaj összmennyiségének mintegy 84%-át importálja külföldről (ennek napi költsége hozzávetőleg 1 milliárd eurót tett ki 2011-ben). Az import legnagyobb része politikailag instabil régiókból származik, ami komolyan veszélyezteti az ellátás biztonságát.
Kézenfekvő tehát, hogy ha környezetkímélőbb üzemanyagokra állunk át, azzal Európa energiafüggőségét is csökkenthetjük.
A most előterjesztett javaslatok összhangban vannak azzal az útitervvel, melyet a Bizottság az egységes európai közlekedési térség megvalósítása érdekében dolgozott ki. A dokumentum konkrét célokat határoz meg a tekintetben, hogyan érjük el 2050-re, hogy az uniós közlekedési hálózatokat egységbe kapcsoljuk, és a mobilitást javítsuk, mindezt úgy, hogy közben csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása.