Szolgáltatás
Hogyan változnak az árak a távközlési piacon?
– Internet- és kábeltévé szolgáltatók: minimális áremelés –
Schäffer Dániel
A várakozásokkal ellentétben alig emeltek árat az internet- és kábeltévé szolgáltatók. Csak a mobilszolgáltatók emelték érzékelhetően a díjaikat. A T-Mobile szinte minden tarifánál 4-5 százalékot emelt, a Vodafone nem emelt a percdíjakon, viszont majdnem az összes díjcsomagnál 10 százalék fölé merészkedett. A Telenor árai alig emelkednek. Távközléspiaci körkép az áfa emelés után.
A mobilszolgáltatóknál még változhatnak az árak, hiszen számos új szolgáltató jelenik meg a piacon.
Úgy látjuk, hogy a Lidl és a Tesco az árral fog versenyezni, de a lehetőségeik – mivel nem rendelkeznek saját hálózattal – behatároltak, ily módon nem számítunk jelentős áresésre – mondta el a Kosárnak Graur Tamás az
Internetet.hu távközlési szakértője.
Érkezik azonban a piacra – az új frekvenciát kapott - negyedik szolgáltató is.
Az új, állami távközlési cég mindenképpen jelentős befolyást kell, hogy gyakoroljon az árversenyre, hiszen saját hálózatot épít. Ennek hatása azonban el fog húzódni; kezdetben a többi szolgáltató hálózatát fogja használni – fogalmaz Graur Tamás.
– Ugyanakkor elképzelhető – fűzi hozzá a szakember –, hogy a kezdeti időszakban veszteség árán is megpróbál piacot szerezni egy agresszívebb árazással – összegez a távközlési szakértő, akitől megtudtuk azt is, hogy telített piac révén az új szereplőnek nincs más esélye, mint a jelenlegiektől előfizetőket szerezni, akik kezdetben vélhetően az állami, önkormányzati intézmények közül kerülnek ki.
Mibe kerül a világháló?
Egyelőre az internetszolgáltatók önmérsékletet tanúsítanak. A januári áremelésben a UPC, a T-Home, az Invitel jeleskedik – bár néhol csökkenő árakkal. A Drávanet 3-4 százalékot emelt. A Digi és a BTel változatlan áron érhető el, a Hello HD, az EQnet, és a NordTelekom később drágít, míg az Enternet csak az áfát érvényesíti.
– Az áfa-emelés kapcsán arra lehetett számítani, hogy a távközlési szolgáltatások árai emelkednek, de – vélhetően az erős verseny hatására – nem így történt – informál a távközlési szakértő, aki hozzáteszi: egyes internetszolgáltatók, mint a Digi és a BTel a megnövekedett áfa költségeit nem hárították a fogyasztókra, s nem emeltek árat. Mindez elegáns gesztus részükről, mert így a nettó díjaikat kellett „lefaragniuk”, ami nyereségük csökkenését vonja maga után.
Akik emeltek, azok is csak az áfa mértékéig tették. A januári áremelést jellemzően a nagy szolgáltatók, mint például a UPC, a T-Home és az Invitel lépték meg. Más szolgáltatók, mint például az Enternet, a Hello HD, az EQnet vagy a NordTelekom, későbbre halasztották az áremelést, így a januári bruttó díjuk még változatlan, bár a hónap folyamán előreláthatóan az áfa változásnak megfelelő összeggel emelnek. Az Enternet időben növelte a tarifáit, de csak az áfa növekedését érvényesítette áraiban, míg a Drávanet 3-4 százalékkal drágított. A szolgáltatóknak az előfizetőiket 30 nappal a hatályba lépés előtt kötelező tájékoztatniuk.
Az árazás a 27 százalékos áfa mellett nem egyszerű; olyan ugyanis, hogy a nettó- és bruttó ár is kerek, nem létezik, így általában a bruttó ár csábítóbb megoldás. Míg az árazásnál a T-Home és a sokan mások felfelé kerekítettek, az Invitel néhol csökkentett. Természetesen ez a lakossági szolgáltatásokra vonatkozik, az üzleti szolgáltatásoknál az új áfa érvényesítése mindenütt szinte automatikus bekövetkezett.
S hogy mi a helyzet a televíziós tarifáknál? Nos, a kábeltévé-szolgáltatók piacát ugyancsak erős verseny jellemzi. Vélhetően ez az oka annak, hogy a Digi és a UPC Direct egyáltalán nem emelt. Mindössze 3 százalékos díjemelést hajtott végre az egyik legnagyobb kábeltévé társaság, a PR Telecom is. A T-Home – az internet szolgáltatásaihoz hasonlóan – 2-3 százalékkal emelt. Mindezek meghatározzák a kisebb szolgáltatók szűk mozgásterét is.
Hűségidő, ÁSZF – hol a megoldás?
Mobil: van feljebb!
A legnagyobb áremelés a mobilszolgáltatóknál történt. A Telenor árai emelkedtek a legkisebb mértékben: az alaptarifa csomagjainak havidíját például mindössze 100 forinttal növelték, míg az okostarifák havi kétszázzal „izmosodtak”. A percdíjak csak 1-1,5 forinttal növekedtek és az újdonságnak számító Hipernet-tarifákon is csak havi 100 forintot emelt a cég. Mindez alig haladja meg az áfa-emelés érvényesítésének mértéket.
Viszont a Vodafone nem finomkodott: a Mátrix és Kontakt tarifákat 300-400 forinttal srófolta feljebb, ami az olcsóbb díjcsomagoknál jóval 10 százalék feletti emelkedést jelent. A vezetékes telefont kiváltani hivatott Otthon csomagok is 10 százalék felett drágultak. Igaz viszont, hogy a percdíjain nem emelt a Vodafone.
A T-Mobile szinte minden tarifáját legalább 4-5 százalékkal emelte. Az Ikon díjcsomagok havidíja jelentős, 5-12 százalékkal lett több, míg a Relax csomagok havi- és percdíja 4,5 - 5,5 százalékkal emelkedett. A MédiaMánia tarifacsalád havidíjai 6-8 százalékkal „izmosodtak”, míg a látszólag minimális 2-3 forintos percdíj-emelés 10 százalékot meghaladó változást jelent.
Az ügyfél barát?
A szolgáltatóknak gondot okoz, hogy a hűségidős (határozott idejű) szerződéseikkel mitévők legyenek. Például az Externet előfizetői szerződéseiben csak a bruttó árak szerepelnek, így nem is emelték hűségidős előfizetőik díjait, a BTel sem.
A szolgáltatók többségénél azonban a szolgáltatás nettó ára + áfa szerepel a szerződésben, amelyre alapozva minden gond nélkül árát emelhettek.
Bár a díjemelés az adott jogi helyzetben mindenképpen indokolható lenne, több szolgáltató gondolhatta úgy, hogy az ügyfélbarát hozzáállás megtérül. Vélhetően ez is szerepet játszik abban, hogy a távközlési piacon mérsékelt volt az áremelés. – Természetesen a másik kézenfekvő ok az évek óta tapasztalható verseny, amely szintén erős visszatartó tényező – végszavaz Graur Tamás.