Keresés a tartalomban:
Jog

Gondok vannak a fogyasztói hiteleket kínáló honlapokkal

2012. január 13.
Címkék: sweep OFE Európai Unió fogyasztóvédelmi biztos John Dalli hitel pénzbírság THM
Egy uniós szintű vizsgálat számos, fogyasztói hitelt hirdető honlapot vett górcső alá, azt ellenőrizve, hogy megkapják-e a fogyasztók a hitelszerződés aláírása előtt azokat az információkat, amelyekre az uniós fogyasztói jog értelmében jogosultak.
Magyarországon 16 honlapot vizsgáltak, ebből 11 nem felelt meg mindenben az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak. Az ellenőrzésekben részt vesz a GVH és a PSZÁF is. A legtöbb ilyen honlapot Belgiumban vizsgálták, szám szerint 93-at, ebből 89-cel volt gond.
 
“Nálunk elsősorban nem a bankok hitelkonstrukcióival van a gond, - az ő tájékoztatásuk általában jónak mondható - hanem a hitelközvetítőkkel. Sokszor a magukat hitelközvetítőnek mondott cégekről egyszerűen kiderül, hogy fogyasztói csoportról van szó” – mondta el dr. Morvay György az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) elnöke.
 
Az átfogó sweep ellenőrzés, azaz „nagytakarítás” az uniós jog érvényesítésére törekszik (az angol eredetű szó söprésre, tisztára söprögetésre utal). Az EU által vezetett intézkedést nemzeti hatóságok hajtják végre, amelyek párhuzamos, összehangolt ellenőrzéseket végeznek, hogy egy adott ágazatban kiszűrjék a fogyasztóvédelmi jogszabályokba ütköző eseteket.
 
“Az igazán érdekes a második kör lesz, amikor a hiánypótlásra való felhívás után kiderül, hogy ezek a pénzintézetek mennyiben tesznek eleget annak, hogyan korrigálják – korrigálják-e egyáltalán - a hibákat – kommentálja a sweep ellenőrzéseket az OFE elnöke.


Alapvető információk hiánya


Az 562 megvizsgált honlap közül mindössze 30 százalék tett eleget az ellenőrzés feltételeinek, és felelt meg a vonatkozó uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak; a fennmaradó 70 százalékot (393 honlap) további vizsgálatnak vetik majd alá. A leggyakrabban tapasztalt problémák a következők voltak:
A fogyasztói hitelt népszerűsítő hirdetés nem tartalmazott minden információt: 258 honlap (az ellenőrzött oldalak 46 százaléka) nem tartalmazta a fogyasztói hitelről szóló irányelvben előírt valamennyi általános információt, például a teljes hiteldíj mutató, amely az ajánlatok összehasonlítását teszi lehetővé, arra vonatkozó információ, hogy a teljes költség tartalmazza-e a kötelező járulékos szolgáltatás (pl. biztosítás) költségeit, nem tartalmazták a hitel megállapodás időtartamát.
Az ajánlatból kulcsfontosságú információk hiányoztak: 244 honlap (43 százalék) nem tartalmazott egyértelmű információt a teljes költség egyes elemeiről, mint például: a hitelkamatláb típusa (rögzített vagy változó, vagy mindkettő), adott esetben a hitel megállapodás időtartama hiányzott, valamint bizonyos, a hitelhez kapcsolódó költségek (pl. kezelési díj).
A költségekről szóló tájékoztatás megtévesztő volt: ezekben az esetekben a hitelköltséget hamis vagy megtévesztő módon mutatták be a fogyasztónak például az árkalkuláció módja révén, vagy pedig azáltal, hogy az ügyfelet nem tájékoztatták arról, hogy a fogyasztói hitel ára egy kötelező jellegű biztosítás költségével is kiegészül. 116 honlap (20 százalék) nem felelt meg ennek a követelménynek.


Az ellenőrzéseket ugyanis további lépések követik: a következő hetekben és hónapokban a nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a weboldalak üzemeltetőivel, és az adatok pontosítására, illetve a honlapok helyesbítésére szólítják fel őket. Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat (a hatályos nemzeti jogszabályok függvényében), és pénzbírság kiszabását, illetve akár az oldal letiltását is maga után vonhatja. A nemzeti végrehajtó hatóságoknak 2012 őszéig jelentést kell tenniük az Európai Bizottságnak.
 
John Dalli, az Európai Unió egészségügyi és fogyasztópolitikai biztosa elmondta: „A hitelt felvenni kívánók olykor azzal szembesülnek, hogy a hitel költségei magasabbak a vártnál, mivel néhány fontos információt nem, vagy nem egyértelműen közöltek velük. A fogyasztói hitelfeltételek sokszor nehezen értelmezhetők. Az európai jogszabályok ezért a fogyasztók segítségére kívánnak lenni, hogy azok tájékozottabban dönthessenek. Nagyon fontos tehát, hogy a vállalkozások helytálló adatokat tegyenek közzé, és minden szükséges információt megadjanak a fogyasztóknak. A Bizottság feladata az, hogy a nemzeti végrehajtó szervekkel együttműködve elősegítse ennek megvalósulását.”
 
A nemzeti végrehajtó hatóságok több mint 500 honlapot ellenőriztek a 27 tagállamban, Norvégiában és Izlandon. A hatóságok úgy ítélték, hogy az oldalak 70 százaléka további vizsgálatot igényel. A legfőbb problémák közé tartozott, hogy a hirdetés nem tartalmazta az előírt általános információkat, vagy pedig nem szerepeltek benne olyan kulcsfontosságú adatok, amelyek szükségesek lennének a fogyasztói döntés meghozatalához; más esetekben a költségeket megtévesztő módon tüntették fel.
 
Az euró övezetben működő pénzintézetek fogyasztói hitelkövetelése 2010-ben meghaladta a 600 milliárd eurót.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez