Életmód
Reklámzabálók évada
2012. január 30.,
Szabó Zoltán Attila
Válság ide, válság oda, reklámdömpingben élünk. Az AGB Nielsen Médiakutató adatai szerint 2011-ben naponta átlagosan 9268 reklámot vetítettek a hazai csatornák. A legtöbb hirdetés az „általános szórakoztató” csatornákon került adásba, ezt követte a „film”, majd az „ismeretterjesztő” csoport. A legnépszerűbb reklámot közel 2,8 millióan látták. Ráadásul úgy fest, még nem unjuk az áradatot: az egy percre jutó napi reklámnézési idő (22,3 perc) ugyanis növekedett!
Bizony nagyot változott a világ! A hazai reklámipar a hetvenes években lépett igazán nagyot előre. A Magyar Televízióban önálló – főműsoridős – reklámblokk indult, a Belkereskedelmi Minisztérium égisze alatt 1975 januárjában megalakult a Magyar Reklámszövetség. Annak a korszaknak a leghatásosabb reklámja még a vállalati gyűlésen elalvó, álmában balesetet szenvedő kollégáról szóló Casco-hirdetés volt, mely felért egy csattanós társadalomkritikával. No és hát ekkortájt született Heller Tamással a BRG-magnót népszerűsítő bohóctréfa, nem szólva a hurkareklámról, amit Sas Tamás rendező készített az Állami Húsipari Tröszt kérésére. A „Jóska, Gyurka, véres hurka…” ma is sláger; tessék csak körbenézni a YouTube-on!
Mára alapjaiban változtak meg a szokások, teljesen mást várunk el a reklámoktól is. A reklámok száma azonban nagyban függ attól, hogy egy-egy csoportban hány csatorna szerepel, és azok mennyire aktívak. Ha azt vizsgáljuk, hogy az egyes csoportokon belül egy csatornára átlagosan hány reklám jut, akkor „országos kereskedelmi” – „film” – „általános szórakoztató” sorrendet kapunk – derül ki az AGB Nielsen elemzéséből.
Az egy napra jutó átlagos megjelenésszám 9268 darab, de a reklámok éven belüli eloszlása nem egyenletes. A legtöbb hirdetést októberben számolták (330 149 darabot), ezt követte november (322 226 darabbal), majd pedig május (317 746 megjelenés) A legkevesebb hirdetés januárban volt/van a képernyőn. A 2011-es esztendő során 194 olyan nap volt olyan, amikor az átlagnál több (a maximum érték 11 552 darab), és 171 olyan, amikor az átlagnál kevesebb hirdetés jelent meg a tévében.
A napszakon belül eloszlást vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy a legtöbb hirdetés 20 és 21 óra között került képernyőre (222 788 darab), míg a legkevesebb hajnali 4 és 5 között. (8 183 darab) Az egyenetlen eloszlást jól mutatja, hogy a 19:00 - 22:59 idősáv négy órájában az összes megjelenés egynegyede, 838 350 darab reklám volt adásban.
2011-ben az azt megelőző évhez képest kettő perccel nőtt az egy főre jutó tévénézési idő a teljes lakosság körében, így ez az érték 286 perc. Nőtt az egy percre jutó napi reklámnézési idő is, ez utóbbi 22,3 perc, azaz a teljes tévénézés 7,8%-a. Ugyancsak a teljes lakosságot alapul véve egy ember egy nap átlagosan 72,6 darab reklámot látott.
A múlt évben – derítette ki az AGB Nielsen elemzése – 6755-féle hirdetés került a képernyőre. Az összesített megjelenésszámot alapul véve ez azt jelenti, hogy egy reklámfilm átlagosan ötszázszor „futott”. Bár az AGB Nielsen elsősorban magyar nyelvű csatornákat vizsgálja, rengeteg idegen nyelvű hirdetést találtak. Tavaly 294 804 darabot, ami az összes megjelenésszám 8,7 százaléka. A vizsgált 45 csatornából 15-ön futott idegen nyelvű hirdetés; volt olyan, amelyiken csak egy, de olyan is, ahol a sugárzott mennyiség 76 százalékát tették ki a külföldi spotok.
A 2011-es összesített reklámidő 23 364,1 óra, azaz ha egy csatorna egész nap csak reklámokat sugározna, akkor az előző esztendő hirdetéseit két év és nyolc hónapon keresztül sugározná. Az egy megjelenésre jutó átlagos hossz 24,9 másodperc. 2011-ben a legnézettebb reklámmegjelenés a Balaton szelethez köthető, ami jelzés arra, hogy noha a világ nagyot is változott, a hazai fogyasztók azért igencsak fogékonyak a nosztalgiára, a „felmelegített” retrólecsóra…
Nézzen retró-reklámokat a Kosárral!
Ez a Jóska, ez a Gyurka…”
„Casco-t akarok kötni…”
BRG – „hangosan is szépen szól!”
Balaton szelet 2011.