Pénzügyek
Vállalati felmérő: nem lehet begubózni!
2012. január 12.
A jelenlegi gazdasági helyzetben igencsak elgondolkodtató a brüsszeli székhelyű óriás, a Regus vizsgálata. A világszerte több mint 12 ezer cég – köztük magyarok – véleményére alapozó tanulmányuk alapján, a nemzetközi piacokon is működő vállalatok jobb bevételi- és profiteredményekről számolnak be, mint a csak a belföldi piacra összpontosító vállalkozások.
A Regus tanulmányának magyarországi eredményei is hangsúlyozzák annak szükségességét, hogy a kizárólag belföldre termelő vállalatok átértékeljék jelenlegi hozzáállásukat. Óriási különbség tapasztalható a már nemzetközi szinten működő és a csak Magyarországra koncentráló vállalatok bővülési kilátásai között. Míg az előbbi cégek 88 százaléka számol további bővüléssel, addig utóbbiaknak mindösszesen 58 százaléka tervez külföldi terjeszkedést az elkövetkező néhány esztendő során.
A tanulmányból az is kiderül, hogy a nemzetközi bővítés útjában álló két legfőbb akadályt a vállalati ingatlanok, illetve az új munkatársak kiválasztásának nehézsége jelenti. A vállalatok 23 százaléka arról számolt be, hogy a külföldi terjeszkedés útjában álló legnagyobb akadály az idegen országban való fizikai jelenlét kiépítése. A vállalatok 68 százalékának elmondása szerint a külföldi jelenlét kialakításakor igen rövid távúnak kell lenniük az ingatlanokkal kapcsolatos kötelezettségvállalásoknak, mivel nem lehet tudni, milyen ütemű növekedés várható. A vélemények megoszlanak arra vonatkozóan, honnan származzon a külföldi egység felső vezetése: 42 százalék az anyaországból származó vezetőt, míg 58 százalék helyi vezetőt részesít előnyben Hasonlóképpen eltérnek az álláspontok a vezetőség nyelvi képességeivel kapcsolatosan is: a válaszadók 68 százaléka véli úgy, hogy egy felsővezető számára elengedhetetlen a helyi nyelv alapos ismerete.
A glóbusz nagy gazdaságai között e pillanatban Kína van sajátságos, relatíve jobb helyzetben. A Jangce vidékén ugyanis az állam által támogatott infrastrukturális befektetések és fejlesztések aránytalanul nagy belföldi piaci lehetőséget kínálnak a kínai cégek számára. Mark Dixon, a tanulmányt jegyző vállalat vezérigazgatója azonban állítja: „a fejlesztések előbb-utóbb véget érnek, és a kínai cégek a következő évtizedben ismét az exporton alapuló növekedés lehetőségét keresik majd.”
Sz.Z.A.