Szolgáltatás
A vasútról jövőidőben
Zobory István: a villamos vontatás, a motorvonatok alkalmazása a cél
2012. január 30.
A Budapesti Műszaki Egyetemen bemutatták a „A vasúti közlekedés társadalmi, gazdasági helyének és szerepének elemzése, a fejlesztés fő irányainak behatárolása” című tanulmányt, amelyet a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar kutatói jegyeznek.
Dr. Zobory István professzor, a tanulmány témavezetője a villamos vontatás előnyével járó energiahatékonyságra, a járműpark homogenizálására és a motorvonatok műszaki, technikai és energetikai előnyeire is felhívta a figyelmet az ankéton.
Zobory István előadását telt ház fogadta
A BME járműmérnökei, a tanulmány szerzői 16 pontban összegezték „építő” jellegű javaslataikat. A vasúttársaság vezérkarának átnyújtott jövő fürkész dokumentumban ajánlásokat tesznek mind a pályahálózat, mind a gördülő állomány fejlesztésére, karbantartására és beruházásaira, valamint a menetrend kialakítására is.
Dr. Zobory István professzor, a tanulmány témavezetője beszámolójában a vasút fejlesztésének kívánatos irányaira nézve, kiemelte a villamos vontatás előnyével járó energiahatékonyság fontosságát, a járműpark homogenizálását és a motorvonatok műszaki, technikai és energetikai előnyeit. „Különösen igaz ez Magyarországon – jegyezte meg –, ahol az előváros csekély állomástávolságaira kedvező menetidőt csak dinamikus gyorsító-képességet és rugalmas szerelvényhosszt biztosító, könnyen megbontható motorkocsikkal biztosítható gazdaságosan”.
„Minden összetevőt a kívánt eljutási időhöz, valamint a menetrend köré kell felépíteni, tehát az alépítmény, a felépítmény, a vágányok, a gördülő állomány, a biztosítóberendezések, a felsővezeték, az energia, a teljes infrastruktúra, sőt az emberi állomány is egy szerves egységet kell, hogy alkosson, melyről csak így egészében érdemes gondolkodni.” – fejtette ki a szakértő, aki a pályák állapotával kapcsolatosan, azok halaszthatatlan felújítását sürgette. Nem pontszerűen, hanem egész vonalak átfogó rekonstrukciójaként!
Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója válaszában hangsúlyozta: „jelenleg a legnagyobb problémát a lassújelek okozzák, amelyek ütemes felszámolása kulcsfontosságú a versenyképes utas vonzás érdekében.” A komplex pályafelújításokra vonatkozóan pedig arra jutott: „jó példa a 120a vonal átfogó rekonstrukciója, amelynek keretében a teljes pálya-, valamint az állomási környezet egyszerre újul meg 2012-ben.” Szarvas így zárta mondandóját: „mi is látjuk a magyar vasút gyenge pontjait, melyek orvoslásával kapcsolatos törekvéseinknek, csak a rendelkezésre álló erőforrások szabhatnak határt…”
Kosár-információ