Autó
„A magyar autópiac jelentéktelenné vált!”
– Erdélyi Péter, az MGE ügyvezetője csődről, lízingdíjról és a feketegazdaságról –
2012. január 18.,
Szabó Zoltán Attila
Kemény évet zárt a hazai autópiac, s a folytatás sem tűnik kellemesnek. Erdélyi Péter a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezetője évértékelésében így összegzett: „a 2011-ben kialakult gazdasági, financiális és egzisztenciális környezet nem támogatta az új gépjárművek forgalomba helyezését.” A szolidabb megfogalmazást azonban – némileg váratlanul – egy metszően őszinte, kijózanító gondolat követte: Erdélyi szerint „a magyar piac kicsivé és jelentéktelenné vált!”
– Egy csúcsmenedzserhez képest szokatlanul őszinte hangot ütött meg. Miért vállalkozott a tabudöntő szerepére? Segélykiáltásnak szánta a megnyilatkozást? Vagy ez a figyelemfelkeltés új módja? Avagy: már maga a végjáték?
– Egyik sem. Egyszerűen a tényekről beszéltem, a jelenlegi helyzetünkről. Ez persze változhat, de nagyok soha nem leszünk. A tanulság pedig az, hogy a cél nem lehet más, mint saját méretünkben teljesíteni, illetve, hogy végre hatékonyak legyünk, és ezzel építsük az imázsunkat és erősítsük a gerincünket.
– Annak, hogy a magánvevők lényegében eltűntek a magyarországi autópiacról, mennyiben felelősek az importőrök? Többek szerint az igazán olcsó modellek bevezetése nálunk nem történik meg, s az ajánlatok terén is csak a Renault mert egy-egy esetben (lásd: Dacia) merészebbet húzni...
– Az importőrök ezért nem lehetnek felelősek, hiszen a gyártók képviselői. Minden márkának van húzó alapmodellje, de nincs mindenkinek Dáciája. A magánvevők – remélem – átmeneti eltűnésének a bizonytalan munkavállalói helyzet, a lakások végtörlesztése, illetve az autópiac korábbi túltöltése inkább az oka.
– Mi a véleménye a Citroën új akciójáról, melynek a lényege az, hogy az akciós kocsit a vásárló kifizetheti fele-felerészben. Azaz: elég a teljes összeg 50 százalékát állni az új autó vásárlásakor...
– Ilyen akciók régebben is voltak, reális finanszírozási termék, aminek lehet vonzereje. Gyakorlatilag egy 50 %-os saját erős finanszírozásról van szó.
– Melyik az a kategória, ahol még aránylag a legkisebb a vérveszteség?
– Nincs ilyen kategória.
– A lízingdíj áfája 2012-től visszaigényelhető és a regisztrációs díj is csökkent. Mindez milyen pozitívumokat hozhat?
– Amennyiben a forint árfolyama megmarad 300 Ft/€ körül vagy alatt, akkor mindez árcsökkenést jelent, ezt egyébként látjuk is a piacon. A lízingdíj és a bérleti díj áfa-visszaigényelhetősége megmozdíthatja a flotta- és céges személyautó piacot, aminek kezdeti jelei mutatkoznak is.
Névjegy
Erdélyi Péter
Született: 1950. december 21.
Tanulmányok: mezőgazdasági gépészmérnök, külkereskedelmi közgazdász diploma.
Pályafutás : kezdetben mezőgazdasági géptervező a Mezőgépfejlesztő Intézetben, majd az Industria Rt. mérnök-üzletkötője. Innen a Herceghalmi Kísérleti Gazdaság Növényvédelmi és nagynyomású gépek szervizéhez „igazol”, ahonnan Hamburgba (PPV) kerül üzletkötő-tanácsadónak. Ezután a Vektor Kft ügyvezetője, majd a Summit Cégcsoport elnök-vezérigazgatója, illetve a CHS Hungary Kft ügyvezetője. Jelenleg a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.
– Az üzemanyagárak sosem látott magasságokba értek, emellett Magyarországot leminősítették; tart a huzavona a Nemzetközi Valutalappal (IMF). Losoncz Miklós egyetemi tanár szerint hazánk egyre közelebb kerül a csődhöz, már Olaszországot is elhagytuk e téren, s a görögök nyomába eredtünk. Ez a tragikus helyzet azokat is elriaszthatja az újautó-vásárlástól, aki pedig 2011-ben még tervbe vették a tranzakciót. Komorabb évre készülnek a tavalyinál is, vagy azért úgy kalkulálnak: ennél lejjebb már tényleg nincs...
– Én személy szerint nem hiszem, hogy államcsőd elé néznénk. Bízom a tárgyaló felek bölcsességében és abban, hogy lesz megegyezés. Persze, ha tévednék, akkor mindaz, amit a kérdés felvet, igaz lehet.
– A hazai autóiparban az elmúlt három évben hányan veszítették el az állásukat? Tavaly összesen hány kereskedés jelentett csődöt?
– A hazai autóipar jelentős számban vett és vesz fel embereket (lásd: Suzuki, Mercedes, Audi, illetve a beszállítói kör), viszont az autókereskedelem terén, és a szervizhálózatoknál mintegy 15-20 ezer embert építettek le az elmúlt három évben.
– A jelenlegi helyzetben kulcsfontosságú kérdés, mi történik a szakszervizekben? Vannak-e érdemi eszközeik a csalók, a kufárok elleni harcban? Mit tesznek a visszaélések ellen?
– Jelentős kezdeményezéseket teszünk a jogalkotó és a jogalkalmazó felé a feketegazdaság visszaszorítására, mivel itt vannak az ország legjelentősebb gazdasági tartalékai. Ezeket folyamatosan kommunikáljuk a sajtó felé is.