A Costa Crociere hajótársaság és az olasz fogyasztóvédelmi egyesületek megállapodást kötöttek a január 13-án balesetet szenvedett Costa Concordia utasainak nyújtandó kártérítés feltételeiről és a baleset előtt lefoglalt utak visszamondásának lehetőségéről.
A Costa Crociere hajótársaság a január 13-án zátonyra futott Costa Concordia luxushajó utasainak fejenként 11 ezer eurós általány kártérítést ajánlott fel a baleset következtében elszenvedett vagyoni és nem vagyoni jellegű károkért –tudatta az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).
Az olasz fogyasztói központ tájékoztatása és a hajótársaság honlapján is megtalálható megállapodás szerint a kártérítés magába foglalja az elveszett csomagok, a baleset következtében elszenvedett lelki sérülések és a tönkrement nyaralás miatt felmerült károk megtérítését is.
A hajótársaság ígéretet tett arra, hogy lehetőség szerint a hajó széfjeiben elhelyezett személyes tárgyakat is visszaszolgáltatja a tulajdonosoknak. Amennyiben ez valamilyen oknál fogva már nem lehetséges, az utasok további kártérítésre tarthatnak igényt.
A kártérítési megállapodásban foglaltak nem vonatkoznak a balesetben elhunyt utasok családtagjaira, illetve a baleset során megsérült utasokra, akiknek a helyszínen orvosi ellátásra volt szükségük. Ők egyedileg, az egyéni körülményeik figyelembevételével megállapított kártérítési összegre lesznek jogosultak, amelyre a hajótársaság a későbbiekben fog javaslatot tenni.
A 11 ezer eurós átalány kártérítésen túl az utasok hozzávetőlegesen 2850 euró összegű költségtérítést is kapnak, mely tartalmazza a hajóút kikötői illetékeket is magába foglaló árának, továbbá az utazási csomag részét képező repülőjárat és busztranszfer költségeinek megtérítését, a hajóúthoz kapcsolódó odautazás, illetve a hazautazás költségeinek visszafizetését, az orvosi ellátás költségeit, valamint a hajóút során felmerült költségek megtérítését.
A megállapodás szerint az utasoknak fizetendő kártérítés összegéből a hajótársaság nem vonja le azokat az összegeket, amelyeket az utasok az egyedileg kötött utazási biztosítási szerződésük alapján kapnak a biztosító társaságoktól. A társaság vállalta továbbá azt is, hogy lelkisegély-szolgálatot biztosít azoknak az utasoknak, akik erre igényt tartanak.
A fentieken túl a hajótársaság 2012. február 7-ig lehetőséget biztosít arra, hogy a baleset előtt beérkezett foglalásokat, a lefoglalt hajóút útvonalára tekintet nélkül, az utasok külön díj felszámítása nélkül törölhetik, és kérhetik az általuk kifizetett összeg visszafizetését.
A Costa Concordia utasai a kártérítés iránti igényeiket és a megállapodás elfogadását a hajótársaság által erre a célra létrehozott e-mail címen (
ReimbursementsConcordia@costa.it) jelezhetik. A felajánlott kártérítési összeg elfogadása esetén a hajótársaság 7 napon belül átutalja az érintett utas részére az összeget.
Amennyiben a kártérítési igény kapcsán a hajótársaság nem teljesíti a fentiekben foglaltakat, az utas jogosult az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (
info@magyarefk.hu;
www.magyarefk.hu) ingyenes jogi segítségét kérni a hajótársasággal való megállapodás elérésnek és a kártérítési összeg érvényesítésének megkísérlése érdekében.
Forrás: EFK/NFH