Egészséges táplálkozás
Támadás a cukor ellen
Mit lép a Coca-Cola és a Nestlé?
2014. február 6.,
Faludi Linda
Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete, a WHO ijesztő prognózist tett közzé a rákos megbetegedések terjedéséről, elsősorban az egészségtelen életmódot okolva a negatív tendenciáért. A világ legnagyobb élelmiszeripari gyártó, így a Nestlé és az Unilever, igyekeznek csökkenteni a termékek cukortartalmát, de nagy rajtuk a nyomás, hiszen a fogyasztók a megszokott ízélményt várják.
A WHO arra számít, hogy a következő húsz évben 75 százalékkal emelkedik a rákos megbetegedések száma a fő ok pedig az egészségtelen életmód. Miközben a szervezet adóemeléseket követel a kormányoktól az egészségtelen összetevők visszaszorítására, a vállalatok igyekeznek alkalmazkodni a változó élelmiszeripari trendekhez.
„A cukortartalom mérséklése vagy nullára csökkentése sok bonyodalmat okoz a gyártóknak a receptek, a címkézés és az íz terén is” – mondta a Financial Timesnak Charles Mills, a Credit Suisse elemzője. Köztudott, hogy az amerikai polgárok többsége túl sok cukrot fogyaszt, ugyanakkor még nem hoztak nyilvánosságra minden kétséget kizáró bizonyítékot a cukor egészségromboló hatására.
Az értékesítéseket tekintve világelsőnek számító Nestlé közölte: a 2011-gyel végződő évtizedben összesen 30 százalékkal csökkentette az általa forgalmazott termékek cukortartalmát, tavaly pedig 11 százalékkal mérsékelte a Kit Kat csokikban a telített zsírsavak mennyiségét. A jégkrém piacon világelső Unilever célja, hogy 2020-ra 25 százalékkal csökkentse a tea alapú üdítőinek cukortartalmát.
A cégek egyelőre az adagok csökkentésével reagálnak a nyomásra. Az Egyesült Királyságban például a Mars és a Snickers szeletek mérete 12, illetve 17 százalékkal csökkent tavaly decemberben, így az amerikai gyártó elérte, hogy a szeletek kalóriatartalma a kívánt 250 kilokalória alatt maradjon. A Coca-Cola a jövő hónapban száműzi a brit piacról a kétliteres kólás palackot, amelynek helyébe 1,75 literes lép majd. A lobbisták nagy része elégedett az ilyen lépésekkel, mondván: a fogyasztók hozzászoktak a túl nagy adagokhoz.
A brit Action on Sugar érdekvédelmi csoport ugyanakkor már előre azzal érvel, hogy ezeket a ígéreteket nehéz betartatni és azért lobbizik, hogy a kormány törvényben rögzítse a következő három-öt évben a 30 százalékos cukortartalom-csökkentést.
A gyártók eközben hangsúlyozzák: túlzás minden egészségügyi gondért a cukrot okolni. „A legtöbb kultúrában megszokott a két főétkezés közötti csipegetés, nem kéne démonizálni egy elterjedt és mélyen gyökerező hagyományt” – fogalmazott az Oreót és Cadburyt gyártó Mondelez európai vezetője, Hubert Weber.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az elmúlt években kialakuló mesterséges édesítők elleni kampány a cukormentes üdítőitalok forgalmazásán is érződik. A PepsiCo és a Coca-Cola is kénytelen volt csökkenteni a szénsavas üdítőktől való függőségét, miután 2010 óta fokozatosan csökken a light italok piaca. „A szukralóz kalóriamentes és hatszázszor édesebb, mint a cukor. Csakhogy a cégek szeretnék a „természetes eredetű” címkét t a termékeikre ragasztani, ezért egyre kevésbé használják” – mondta el Robert Dickinson, a Citigroup elemzője.
A szakértők kemény éveket jósolnak a mesterséges édesítőszerek gyártóinak és az sem segít, hogy a jelenleg a piacon található természetes alternatívák nem teljesen felelnek meg az elvárásoknak. A mostanában divatos stevia például drágább, mint a mesterséges édesítők és az íze az édesgyökéréhez hasonlít, vagyis nem eléggé cukorszerű. Talán ennek is tudható be, hogy Franciaországban csökkentek a Fanta és Sprite, miután tavaly steviával édesített verziókat dobott piacra a Coca-Cola.
Az Action on Sugar válasza erre az, hogy fokozatosan csökkenteni kell a cukortartalmat, akkor a fogyasztók cukorpótlás nélkül is elfogadják majd a változást. Csakhogy a cukor elvonása jelentős kihatással lehet az ízre, nem véletlen, hogy a Nestlé 2012-ben 1,7 milliárd dollárt költött kutatás-fejlesztésre.