Keresés a tartalomban:
Tudta ezt?

Mosószer vásárlás: mire figyelünk, és mire figyeljünk?

Használjuk a mosásszámot jelző ikont!

2014. február 20., Szabó Zoltán Attila
Címkék: mosószer mosópor mosógél vásárlás termékcímke Gfk Hungária Nemzetközi Mosószer Szövetség
A világ egyre bonyolultabb. Ma már egy sima mosáshoz is kis túlzással, be kell vágni egy kislexikont, de legalábbis ismerni kell a különféle jelzéseket és logókat, érdemes ügyelni a termékeken feltűntetett mosási számra is, mert az olcsóbb lehet adott esetben jóval drágább is. A termékcímkék feladata lenne, hogy segítsék az eligazodást, de sok esetben a fogyasztók nem tudják, hogyan használják ezeket A Nemzetközi Mosószer Szövetség (A.I.S.E.) kutatása vásárlók szokásait vizsgálta a gyakorlatban, hogy megtudja, tényleg azokat az információkat veszik-e figyelembe a döntésnél, amiket valóban érdemes..
A GfK Hungária, a Nemzetközi Mosószer Szövetség (A.I.S.E) megbízásából, a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (KOSMOS) szakmai hátterével, 2013 novemberében szemkamerás kvalitatív kutatást végzett a vásárlók mosószer beszerzési szokásairól. Mint azt Földvári Andrea, a kutatás vezetője elmondta: a fogyasztói döntést befolyásoló tényezőket vizsgálták a boltok polcai előtt. Azt, hogy mekkora szerepe van a mosószerek vásárlásakor az árnak, illetve mennyire figyelnek a vásárlók a csomagoláson feltüntetett mosási számot jelző ikonra.
 
A kutatás első fázisában minden résztvevő (összesen húszan voltak) vásárlás előtti interjún vett részt, melynek keretében az alanyokat vásárlási motivációjukról, szokásaikról és terveikről kérdezték. A beszélgetésekből kiderült, hogy a kutatásban résztvevők többsége úgy véli, figyeli a csomagoláson és az árcímkéken feltüntetett információkat. A kutatás második részében a résztvevők elvégezték a mosószervásárlást a szem mozgását rögzítő kamerás szemüveget viselve. A vásárlás utáni interjúk alapján a vásárlást és döntést befolyásoló tényezők elemzésére került sor, melyből egyértelműen megállapítható volt, hogy a mosószervásárlást a racionalitás helyett a szokások befolyásolják. A résztvevők az árakat természetesen fontosnak tartották, de azokat többnyire további számolgatás nélkül használták.

A szemkamerás vizsgálatok kimutatták: az árak folyamatos megfigyelése mellett más fontos tényezők is szerepet játszanak a vásárlók döntéshozatalában. Ilyenek például a márka, a mosandó ruhák típusa, a tisztítóhatás és az illat. Legnagyobb mértékben mégis az ár/érték arány befolyásolja a döntést, ahol az értéket a tisztítás hatékonyságában mérik a vásárlók.
 
A szemkamerás kutatás minden résztvevője, még ha csak rövid időre is, megnézte az árcímkét. A megkérdezettek kétharmada összehasonlította a kilogrammonkénti árat, míg egyharmaduk csak az árat vizsgálta, bármely más tényező összehasonlítása nélkül. A megfigyelt vásárlók majdnem fele ránézett a mosásszámot jelző ikonra, ámbár a vásárlók figyelme általában nem tudatosan irányult oda.
 
Azok a résztvevők, akik ránéztek a mosásszámot jelző ikonra, többnyire csak egy pillantást vetettek erre az egyébként lényeges információra. Az eredmények alapján megállapítható, hogy az ikonnak kevesebb mint 1 másodperce van arra, hogy hatást érjen el, hiszen a többség nem szentel figyelmet a jelzésnek. A vásárlást követően a kutatást végzők megmutatták a mosásszámot jelző ikont a résztvevőknek, hogy kiderítsék, a jelzés jelentése egyértelmű-e számukra. Háromnegyedük tisztában volt jelentésével, míg a megfigyeltek negyede másra tippelt, például valamilyen eseményhez, vagy a márka mosópor piacon töltött korához kötötte a jelzést.



Földvári szerint a mosószer vásárlása tökéletes példa arra, hogy milyen nehéz jól választani. A folyékony mosószerek, a gélkapszulák és a mosóporok árainak összehasonlításakor valójában a különböző mértékegységek, azaz a liter, a darabszám vagy a kilogramm között kellene közös nevezőt találnunk ahhoz, hogy megtaláljuk a legjobb ajánlatot. Egy bonyolult képlet helyett azonban létezik már egy nagyon egyszerű megoldás is.
 
A KOSMOS főtitkára, Murányi István megerősítette: az A.I.S.E. 2004-ben létrehozott egy úgynevezett mosásszámot jelző ikont, amely megmutatja, hogy átlagosan hány mosásra elegendő a kiválasztott termék. Az ikont a mosószerek elülső címkéjén találhatjuk – általában a csomagolás bal alsó sarkában. Az ábra egy számmal ellátott ruhákkal megrakott szennyeskosarat ábrázol. A jelzés a mosószerek minden formájára (folyékony mosószerekre, gélkapszulákra és mosóporokra) egyaránt érvényes. A vásárlási döntést segítő megoldás már egy ideje tehát a rendelkezésünkre áll, de a fogyasztóknak még mindig nem sikerült megszokniuk.
 
„A szemkamerás vizsgálat eredményei arra ösztönöznek bennünket, hogy felhívjuk a vásárlók figyelmét a megfelelő összehasonítási alapra. Nagyon nehéz megállapítani egy mosószer értékét akkor, amikor kilogrammot kell literhez vagy darabszámhoz viszonyítanunk. A mosásszámot jelző ikon éppen abban nyújt megoldást, hogy a mosószerek különböző kiszereléseit és formáit könnyedén összehasonlítsuk. Vásárlási szokásainkon nehéz változtatni, hiszen azok már rögzültek, ennek ellenére ösztönöznünk kell magunkat arra, hogy használjuk a mosásszámot jelző ikont, azért, hogy a legkedvezőbb ár-érték arányú terméket válasszuk vásárláskor” – vonta le következtetéseit a kutatás eredményéből a főtitkár.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez