Jog
Légi utasok jogai: az EP az utasok védelme mellett döntött
2014. február 5.,
Európai Parlament/SV
A késő gépen utazó vagy reptéren rekedt légi utasok nagyobb eséllyel jutnak kárpótláshoz, a légi fuvarozóknak pedig egyértelmű szabályok alapján kell eljárnia az utasok panaszaival kapcsolatban az Európai Parlament szerdán elfogadott jogszabálytervezete alapján.
„A légi utasok jogai gyakorlatilag minden uniós állampolgárt érintenek. Dávid és Góliát történetéről van szó, hiszen a panaszt benyújtó utasok mindössze két százalékát kompenzálja később a repülőgép-társaság. A ma megszavazott szöveg egészséges egyensúlyt teremt az utasok és a légi fuvarozók jogai között. Egyfelől nagyobb védelmet kapnak az utasok, másfelől viszont az iparágban elengedhetetlen rugalmasságra is tekintettel voltunk" - mondta a luxemburgi néppárti Georges Bach képviselő, aki végigvitte az ügyet a Parlamenten.
Az 580 szavazattal, 41 ellenszavazat és 48 tartózkodás mellett elfogadott tervezetben a képviselők előírták, hogy a légi fuvarozóknak a repterekre kapcsolattartó személyzetet kell telepíteniük, akiknek tájékoztatniuk kell az utasokat a jogaikról, a panaszbenyújtás, a segítségnyújtás, a kompenzáció mikéntjéről, illetve a járatok átirányításáról. Náluk adhatnák le az utasok panaszaikat, beleértve az elveszett vagy megrongálódott poggyásszal kapcsolatos kártérítési igényeiket is.
Járatkésés, járattörlés
- Járatkésés esetén az eredeti időponttól számított legkésőbb fél órán belül tájékoztatást kell adni a becsült indulási időről.
- A retúrjeggyel rendelkező utasok a visszaúton nem utasíthatók el akkor sem, ha az odaútra szóló jegyet nem vették igénybe.
Poggyász
- Az utasokat a jegyfoglalás korai szakaszában tájékoztatni kell a poggyászdíjakról. A kézipoggyászba egy kabát, egy kézitáska és egy reptéri reklámszatyor is beletartozna.
Panaszok kivizsgálása
- Ha a repülőgép-társaság két hónapon belül nem reagál az utas panaszára, az a panasz automatikus elfogadásának minősül. Ha a vállalat olyan „rendkívüli körülményekre" hivatkozik, amelyek fennálltakor nem kell kártérítést fizetni, akkor teljes körű, írásos magyarázatot kell adnia az utas számára. A jogszabálytervezet részletesen felsorolja a rendkívüli körülménynek számító eseteket, többek között madarakkal történő ütközést, zavaros politikai helyzetet vagy előre nem látható sztrájkot.
- A hosszú ideig tartó rendkívüli helyzetekben, például ami a 2010-es izlandi vulkánkitörés következtében állt elő, a repülőgép-társaságoknak legfeljebb öt napig kell állniuk az utasok szállodaköltségét.
A szabályok hatékonyabb betartatása
- A nemzeti hatóságoknak megfelelő jogosítványokat kell adni az utasok jogait nem tiszteletben tartó légi fuvarozók megbüntetésére. A hatóságoknak emellett ellenőrizniük kell, hogy milyen módon segítik a társaságok a késésekkel és járattörléssel szembesülő utasokat.
A következő lépés
A jogszabály végleges elfogadásához a Parlamentnek és a Tanácsnak közös álláspontra kell jutnia. A Tanács még nem nyilvánított véleményt a kérdésben.