Autó
Egyre több a kátyúkár!
2014. február 17.,
biztositasiszemle.hu/SV
Egyre több kátyúval találkozhatnak az autósok az utakon, miután az enyhe és a fagyos időszakok váltakozása alaposan megrongálja a sokszor eleve gyenge minőségű aszfaltot. Érdemes alaposan dokumentálni az esetet, mivel az út kezelője csak abban az esetben fizeti ki a keletkezett kárt, ha a járművezető bizonyítani tudja, hogy hol, hogyan és milyen mértékben sérült meg kocsija az úthiba miatt – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (Fbamsz).
Érdemes lefényképezni az esetet, lehetőleg úgy, hogy valamilyen tárgyat, például egy gyufásdobozt, vagy egy tollat helyezzünk a gödör mellé, hogy annak méretére következtetni lehessen a felvételből. Emellett a fotót úgy célszerű elkészíteni, hogy beazonosítható legyen a hibás útszakasz. Komolyabb kár esetén pedig ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, illetve a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni. Ezt követően mihamarabb keressük meg a kárigényünkkel az útszakasz kezelőjét. Lakott területen belül az adott település önkormányzata az illetékes, a településen kívül eső útrészek pedig a Magyar Közút Zrt.-hez tartoznak.
Tapasztalatok szerint nehéz érvényesíteni az adott útszakasz kezelőjénél a kártérítési igényeket. Általában a beérkező kárigények 40-50 százalékát elutasítják valamilyen indokkal. Sokszor arra hivatkoznak, hogy az autós gyorsabban ment, mint az adott útrészen engedélyezett, de az is gyakori kifogás, hogy az úthibát a táblával jelezték, s a sofőr figyelmetlenül vezetett. Nem ritkán pedig az okozza a problémát, hogy a tulaj csak hazaérkezésekor fedezi fel, hogy kárt okozott az autójában az úton váratlanul érzékelt "zökkenő". Az ilyen esetekben pedig már nehéz megszerezni a kártérítést.
Ma már több cég, viszonylag elfogadható áron, évi néhány ezer forintért kínál önálló kátyúbiztosítást. Előnye: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság azonban a biztosító felé is fontos követelmény. A kátyúbiztosítás önállóan is köthető már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező biztosítás kiegészítő elemeként, kedvezményesen biztosítja.
Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá - tette hozzá a szakértő -, hogy a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű, ami egy átlagos casco esetében százezer forint körüli összeg.
A gumiszakadások alkalmával - mivel az abroncsokat párban kell cserélni - akár 80 ezer forint is lehet az autós kára. Ám akadt olyan eset is, amikor a futómű és a karosszéria súlyos sérülése miatt a tulajnak csaknem félmillió forintjába került az, hogy belefutott egy kátyúba.