Autó
Kátyú eladó – úthelyzet külföldön
2011. február 16.
Ne gondoljuk, hogy a tél okozta károk miatt (is) akadálypályává változó utak hungaricumot jelentenek. A német adatok szerint az ország csaknem 400.000 km közútjából 64.000 tartósan sérült – s az utóbbi szám az év eme időszakában természetesen emelkedik. A német jog szerint az út kezelője csak „súlyos mulasztás“ esetén tartozik kártérítéssel.
Németország
Az út használójának „bizonyos“ károsodásokkal számolnia kell, s ahhoz igazítania a vezetést. Ez persze azt jelenti, hogy perelni kell. Amennyiben az felperes fotóval, tanúval, javítási árajánlattal bizonyít, van esélye akár jelentős kártérítésre is. Nincs viszont vita, ha autópályán, vagy más, illeték-köteles úton történt a kátyú-baleset: ilyen esetekben a kezelőnek már kisebb kárt is meg kell térítenie.
Kivéve, ha gyalog botlottunk a lyukba… Egy hölgy, aki kocsijához sietve törte lábát a kátyúban, nem kapott kártérítést. Az autóút kezelője a járművekért felel, a gyalogosokért nem, döntött a bíró…
Ausztria
Ausztriában az év első kátyú-mérlege elég ijesztő. Míg az év végén Bécsben kereken 9.500 lyukat találtak, januárban már vagy 20.000 –et. Pedig a „szezon” csak most kezdődik. A szakértők márciusig tovább havi 20.000 kátyúval számolnak. Eddig átlag évi 30 millió eurót fordítottak a javításokra, idén nyilván jóval többet kell.
Ezek a költségek különösen a kisebb településeknek okoznak nehezen áthidalható gondot. Eredeti megoldással próbálkozik a havas Salzburg tartományban Seekirchen polgármestere: eladja a kátyúkat… A jelentkezők 50 euróért kaphatnak egyet, erről emlékplakettet, a település pedig e pénzekből kátyúztatna. Tolongás még nincs.
Egyesült Államok
Az Egyesült Államokban ez a kérdés is (mint a legtöbb) a helyi hatóságok döntési körébe tartozik: van, ahol jelenteni lehet a kátyúkárt (és fizetnek is), van, ahol nem. Feltétel, hogy a kezelő már tudott a kárról s még nem hárította azt el. A biztosítók ilyen esetekben nem igazán állnak ügyfeleik mögött. Cascónál ugyan térítik a kárt, de levonják az önrészből – ha lyukba hajtunk, az magunk által okozott kárnak számít.
Pénz helyett viszont kaphatunk valóban jó tanácsokat: ne próbáljuk kikerülni a kátyút, mert ha ferdén hajtunk annak peremére, még nagyobb kárt okozhatunk. Ne fékezzünk hirtelen, hiszen azzal még mélyebbre nyomjuk a kocsi orrát a gödörbe, mint ha átgördülnénk rajta. S tartsuk persze mindig az előírt nyomáson az abroncsot – a puha gumi könnyebben kidurran.