Autó
Kgfb – lejár a határidő!
Érdemes ellenőrizni a bonus-malust is!
2013. február 28.,
biztositasiszemle.hu
Az év végi évfordulós szerződésekre legkésőbb 2013. március 1-jéig be kell érkeznie a biztosító társaságokhoz az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díj aktuális részletének – figyelmeztet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
A biztosítás befizetését igazoló csekket, papírt nem kötelező, de ajánlott magunknál tartani, ugyanis ha a központi rendszerbe, a BM-nyilvántartóba véletlenül nem érkezett meg az erről szóló igazolás, abból komoly kellemetlenségei lehetnek az autósnak egy esetleges igazoltatás során.
A biztosítók január 1-jétől ugyan már kockázatban állnak – kár esetén fizetnek -, de a törvény 60 napos türelmi időt ad a díj rendezésére. Az aktuális díjrészlet mellett természetesen az adott időszakra vonatkozó baleseti adót is be kell fizetniük az autósoknak.
Fontos tudni, hogy a március 1-jei határidő nem a díjak postára adásának határidejére vonatkozik: a kgfb első díjrészletének (éves díjfizetés esetén a teljes összegnek) aznap éjfélig már a választott biztosító számláján kell lennie. Az átutalást pedig ajánlatos minél előbb elindítani, hiszen egy apró adminisztrációs hiba is komoly következményekkel járhat az autós számára.
Díj nem fizetés esetén a biztosítónak a 61. naptól törvényi kötelessége a biztosítás megszüntetése. Ebben az esetben az autósnak, amellett hogy új kötelezőt kell kötnie ugyanannál a biztosítónál, a vonatkozó jogszabályok szerint a 60 napra eső biztosítási díjon felül ki kell fizetnie az úgynevezett fedezetlenségi díjat is.
Ennek mértéke a biztosítási díj többszöröse. Igazán komoly problémával azonban akkor szembesülhet a feledékeny autós, ha a fedezetlenség időszakában balesetet okoz. Ilyen esetben az okozott kárt a MABISZ teljes egészében megtéríti a károsultnak, de a felmerült kár összegét és a kárrendezési költségeket a kárt okozó biztosítatlan autósnak a MABISZ számára meg kell térítenie.
Érdemes ellenőrizni a bonus-malus besorolás helyességét is. Ha az autósok ilyen hibát észlelnek, célszerű azt minél előbb jelezniük a korábbi biztosítójuknak, amelynek feladata, hogy az ügyfél kártörténeti adatait megfelelően rögzítse a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben (KKNYR).