Autó
Jönnek a hibrid autók?
2013. február 26.,
It-business
Egyes fejlett országokban már felismerték: a környezetvédelemért tett erőfeszítések később az állam és a társadalom számára is megtérülhetnek. A hibrid autók legnagyobb előnye ugyanis a környezettudatosság. Mivel kevesebb fosszilis energiaforrást igényelnek a benzines autóknál, a kipufogógáz-, és ezáltal a széndioxid-kibocsátási rátájuk is alacsonyabb. Ezzel közvetlenül védik a környezetet.
Míg közvetlenül a válság előtt egy év alatt több mint 200 ezer hibrid hajtású járművet is képesek voltak értékesíteni az autókereskedők, addig tavaly még az 50 ezret sem lépte át az eladások száma. A csökkenő tendencia visszafordításán segíthetne, ha állami szinten támogatnák az ilyen járművek használatát. Nálunk egyelőre csak a regisztrációs adón látszik meg, ha valaki egy ilyen innovatív technológiát alkalmazó gépjármű megvásárlása mellett dönt. Ezzel szemben például Hollandiában akár 1000 eurós adójóváírást is kaphatnak a friss hibridautó-tulajdonosok.
Konnektoros autók
Elég hosszú ideig tartott, amíg a Li-ion akkumulátorok megjelentek az autókban. A legelterjedtebb Toyota Prius kapta meg az új technológiát a phev (plug-in hybrid electronic vehicle) rövidítéssel, ami egyben az otthoni feltöltés lehetőségét is jelenti a nagyobb kapacitás, a hosszabb, tisztán elektromos akciórádiusz és használati élettartam, valamint a még magasabb ár mellett.
A phev-jármű tulajdonosa otthonról, a 220 voltos konnektorról (egy adapter segítségével) töltheti hibridjárművét. Kettő-négy óra alatt „jóllakik” az autó, több 10 kilométeres, csak elektromos hajtással megtett, „tiszta” utakra elegendő energiát nyerve. De használhatja a nyilvános, egyelőre ingyenes töltőoszlopokat is.
Szervizbarát elektronika
„A hibrid rendszereket nem kell szervizelni, nem jellemző, hogy normál karbantartás mellett meghibásodnának” – nyugtatta meg a hibridautó-vásárlás gondolatával kacérkodókat Megyeri Attila, a Reálszisztéma cégcsoporton belül működő Lexus Buda márkaigazgatója. Elmondása szerint többnyire az akkumulátorok hibásodnak meg, ezért biztosítást is lehet rájuk kötni. (Egy cella cseréje minimum 30 ezer forintba kerül.) Rosszabb eshetőség, ha az elektronikus és benzinhajtású motorok összehangolásáért felelős informatikai rendszerrel történik valami: annak cseréje a milliós nagyságrendet is elérheti.
Ha egy cég ki szeretne tűnni a többi közül, környezettudatos hozzáállással is megteheti. Ennek kiváló eszköze a hibrid gépkocsi-flotta beszerzése, ami persze a fenntartási költségek csökkenésével is jár. Bár a hibridek drágábbak, és nem feltétlenül térül meg a többlet befektetés, de a környezettudatosság (és annak kommunikálása) jó fényt vethet a vállalatra.