Pénzügyek
Interneten tájékozódunk a biztosításokról
2013. február 21.,
Gfk Hungária
A GfK Hungária 1995 óta negyedéves gyakorisággal felméri és elemzi a biztosításpiac fő trendjeit. 2012. harmadik negyedéves adatok szerint nem változott számottevően az igénybevett biztosítási formák aránya, de a trendek alapján elmondható, hogy háromszor annyian rendelkeznek vagyonbiztosítással, mint életbiztosítással.
A kutatásról
A GfK Hungária Biztosításpiaci Adatszolgáltatások című tanulmánya negyedévente a 15-69 éves lakosság 1000 fős országosan reprezentatív mintáján történő személyes megkérdezéssel készül.
Közel minden ötödik megkérdezettnek van életbiztosítása, amivel a család anyagi biztonságának a megteremtése a válaszadók elsődleges célja.
Biztosításpiaci termékekről főként az interneten tájékozódnak az érdeklődők, ám a GfK és a MABISZ közös felmérésének megkérdezettjei egyértelműen bizalmat szavaznak a szakértő tanácsokkal szolgáló professzionális tanácsadóknak.
A GfK Hungária biztosításpiaci felmérésének adatai nem mutatnak drámai változást a 2012. harmadik negyedévben jellemző termékhasználatot illetően. A kutatás adatai szerint legtöbben ingatlanbiztosítással rendelkeznek (66 százalék), míg a válaszadók 52 százaléka kötött kötelező gépjármű felelősségbiztosítást. Közel minden ötödik megkérdezett rendelkezik valamilyen életbiztosítási termékkel (19 százalék), balesetbiztosítása pedig a válaszadók 6 százalékának van. „Az életbiztosítások iránti igényt a magánnyugdíj-pénztárak taglétszámának drasztikus visszaesése nem növelte meg, sőt 2009-hez képest 6 százalékpontnyit esett az ilyen típusú biztosítással rendelkezők aránya” – mondta el Dunai Albert, a GfK Hungária Client Group Lead-je. „Erre valószínűleg a devizahitelek kedvezményes árfolyamon való végtörlesztésének is volt hatása” – vélekedik a szakember.
A lakossági megtakarítási célok közül továbbra is a váratlan kiadásokra való takarékoskodás a leghangsúlyosabb: tízből hatan ilyen kiadásoktól tartva tesznek félre. A megtakarítással rendelkezők több mint egyharmada a gyermekek jövőjére, valamint a nyugdíjas évekre spórol.
Az életbiztosítási célok közül a korábbiakhoz hasonlóan most is a család anyagi biztonsága a legjellemzőbb: az életbiztosítással rendelkezők mintegy harmada e célból kötött életbiztosítást. A hiteltörlesztés fedezése okán megkötött életbiztosítások aránya bár viszonylag alacsony, valamelyest mégis növekedett – 3 százalékról közel 6 százalékra – a 2012. második negyedéves adathoz képest.
A biztosításokkal kapcsolatos tájékozódásban az internet szerepe kiemelkedő: háromból egy megkérdezett saját bevallása szerint e forrásból szerzett információt a vizsgált időszakban. 2012. harmadik negyedévében is változatlan azok aránya (25 százalék), akik egyáltalán nem tájékozódnak a biztosításpiaci termékekkel, trendekkel, illetve a biztosításpiaci szolgáltatókkal kapcsolatban. Szakszerű és személyre szabott tanácsokért a válaszadók közel egyötöde (18 százalék) valamely biztosító munkatársához, 24 százalék saját biztosítójának fiókjából, nem egészen 4 százaléka pedig független pénzügyi tanácsadóhoz fordul.
A biztosításokkal kapcsolatos tájékozódás forrásai, 2012. III. negyedév
Tájékozódás forrása |
2012. III. negyedév % |
TV reklámból |
15 |
interneten |
31 |
saját biztosító fiókjában |
24 |
barátoktól, ismerősöktől |
18 |
valamely biztosító munkatársától |
18 |
független pénzügyi tanácsadótól |
4 |
A biztosítói szakma érdekképviseletét ellátó Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) és a GfK Hungária szakmai együttműködése keretében 2012 szeptemberében kutatás készült a biztosítók és a biztosításközvetítők iránti bizalom felmérésére. A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a magyar lakosság megbízik a professzionális biztosítási tanácsadókban és igényli is a szakértő segítséget a bonyolultabb termékek megértéséhez, az igényekhez és élethelyzethez legjobban illeszkedő termék kiválasztásához. A teljes 15-69 éves népességen belül a megkérdezettek számára a biztosításokkal kapcsolatban a leghitelesebb forrásnak a biztosítók munkatársai számítanak és a biztosításközvetítőket, valamint a pénzügyi tanácsadókat is inkább pozitívan ítéli meg a túlnyomó többség. Az ügyfelek a biztosításközvetítőktől kapott tanácsokkal, az igénybe vett szolgáltatásokkal kapcsolatban is elégedettek. A közvetítővel való legmagasabb szintű elégedettséget a kutatók az életbiztosításokkal kapcsolatban mérték még az elmúlt évek negatívba forduló hozamai ellenére is.