Keresés a tartalomban:
Jog

Lecsapott a fogyasztóvédelem!

2012. február 13., Schäffer Dániel
Címkék: hipermarket ellenőrzés ÁNTSZ szavatosság árfeltüntetés akció akciós termék NFH Tesco Lidl Auchan Penny Market fogyasztóvédelem
Hibás árfeltüntetés, lejárt szavatosság, nem létező akciók. Önnek is ismerősek a fogalmak? Többek között ezeket vizsgálta a minap egy népszerű hipermarketben a fogyasztóvédelem, a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatallal és az ÁNTSZ-szel karöltve.
„Ebben az áruházban semmit sem lehet megtalálni” – mondja egy türelmetlen úr az egyik felügyelőnek a népszerű budapesti hipermarketben, amelyben fogyasztóvédelmi ellenőrzés zajlott. – Az ellenőrzés két fogyasztói panasz nyomán indult, ám a Szentendrei út melletti hipermarketre tulajdonképpen véletlenszerűen esett a választás – tudtuk meg Selmeci Zsuzsannától, a Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének osztályvezetőjétől.
 
A felügyelőség január óta végzi a hipermarketekkel kapcsolatos ellenőrzést, melynek a végén kiértékelik, összesítik a hibákat. Az ellenőrzések alatt vizsgálják a termékek „árfeltüntetését”, a jótállás-szavatossággal kapcsolatos panaszokat, s tüzetesen átnézik a vásárlók könyvét.

Mire vigyázzunk?

Az egyik leggyakoribb probléma – derült ki a felügyelőkkel való ellenőrzés alatt –, az akciós termékeknél fordul elő, például a duplán hirdetett áruknál. Ha ugyanis egy polcon kedvező áron hirdetnek egy csomagban két fogkefét és az egyik grátisz, akkor is meg kell lennie a terméknek egymagában, illetőleg a „szimpla” besorolású, olcsó áruknak is helye van a polcokon! Az árakat csak így lehet tisztességesen összehasonlítani. Gyakori az áruházakban a vásárlók megtévesztése, amire a hibás árfeltüntetés nyújtja az egyik legjobb példát.
 
A mai napig sokan csalogatják be kedvező árakkal a fogyasztót az üzletbe, hogy aztán a vásárlás során derüljön ki a magasabb összeg. Sokan pedig egyszerűen nem szólnak, vagy nem veszik észre a hibát. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) adatai alapján, 2010-ben – az összes vizsgált üzlet közül – azoknak a boltoknak több mint fele élelmiszerüzlet volt, amelyekben hibásan tüntették fel a tarifát. Ha az árun két árat találunk, nem árt tudnunk, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény mellett a fogyasztóvédelmi törvény is kimondja: ha egy kereskedő, vagy szolgáltató egy időben két árat alkalmaz, akkor a fogyasztónak jogában áll azt az olcsóbb (vagy legolcsóbb) feltüntetett áron megkapni.
 
Az ellenőrök egy áruházban több órát is eltöltenek az akciók során, amíg minden osztályt alaposan górcső alá nem vesznek. – Az élelmiszer-részlegen azonban hosszabban időzünk, hiszen a legtöbb panasz itt fordul elő, mondhatni, az élelmiszer a legrizikósabb – említi Béky Zoltán, a felügyelőség osztályvezetője. A vákuumcsomagolt termékeknél is gyakoriak a kedvező ajánlatok. Ha a vásárló ilyen akciós terméket szeretne látni az asztalán, nem árt, ha figyel arra, hogy ezeknél a termékeknél a súly és a minőségmegőrzésnél az eredeti adatok szerepeljenek. Ezeken a termékeken számos esetben előfordult, hogy két címke szerepel a csomagoláson.
 
Gyakran előfordulnak vevőszolgálatokkal kapcsolatos panaszok is, mivel az áruházak ezen a területen gyakran képzetlen munkaerőt alkalmaznak, így azok pontos válaszokat sem mindig tudnak adni a felmerülő kérdésekre. „Nagyon változó, hogy melyik áruházzal mi a gond” – mondják a felügyelőség munkatársai.

Romlott étel – magas tétel

Az ellenőrző szervek vizsgálnak és büntetnek, ám, hogy milyen árat fizet a „kereskedelmi egység” a véletlen, vagy valós hibákért, nagyon változó. – Sok tényezőtől függ, hogy egy-egy üzletnél mekkora a büntetési tétel. A fizetendő díj mértéke függ az adott vállalkozás nettó árbevételétől, a panaszok számától, attól, hogy az üzlet ismételte-e – és ha igen hányszor – a lefülelt hibát, és az járt-e fogyasztói megkárosítással – részletezi. Az sem mellékes, hogy a hiba vagy panasz hány produktumot érintett. A kis-és közepes vállalkozások jellemzően kisebb bírságokat kapnak, ám a TESCO tavaly másfél milliós bírságot kapott lejárt szavatosságú termékek miatt. A kiszabott bírság után az üzlet megfellebbezheti a büntetés díját.
 
A fogyasztóvédelem jellemzően a megtévesztő kereskedelmi gyakorlattal kapcsolatos panaszokat vizsgálja, míg az MgSzH, vagy az ÁNTSZ munkatársai az élelmiszerekkel kapcsolatos előírásokat, a szavatosságot, a higiéniát, vagy épp a különösen romlandó ételek tárolását, a készítmények elkülönítését.
 
A vizsgálatok során ezúttal nem találtak hibát a revizorok, ám még számos üzlet van soron és messze még az ellenőrzés sorozat vége.

Multik célkeresztben (a legjelentősebb büntetések toplistája)

345 millió Ft (5 áruházláncot érintve)

2011 novemberében több mint 345 milliós bírságot szabott ki a MgSzH az Auchanra, a Reálra, a Rossmannra, az Aldira, és a TESCO-ra is, a beszállítókkal kapcsolatos üzleti magatartásuk miatt.

229 millió Ft (6 áruházláncot érintve)

2010. július 1. és november 30. között 229 millió forint bírságot szabott ki a MgSzH, és a VPOP a Penny, a Lidl, a Tesco, a Cora, az Auchan és az Aldi áruházakra. Az ellenőrzések során 161 tonna kockázatosnak ítélt élelmiszert vontak ki a forgalomból.

155 millió Ft / 109 millió Ft (Lidl, Penny Market)

2010 októberében a Lidl-nek 155 millió, a Penny Marketnek 109 millió forint bírságot kellett kifizetnie tisztességtelen forgalmazói magatartás miatt. A Lidl úgynevezett fix bónuszt követelt a beszállítóktól, valamint a 30 napon túli fizetés is problémát okozott.

30 millió Ft (Auchan)

2011 augusztusában Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 30 millió forint bírságot szabott ki az Auchanra. A hipermarket reklámkiadványában „Auchan Hungarikum” szlogennel olyan termékek jelentek meg, amelyek nem tartoznak a hungarikumok körébe.

10 millió Ft (Lidl)

2011 júniusában a Lidl tízmilliós bírságot kapott, mivel a GVH szerint tisztességtelenül járt el, amikor a „6 éve a legjobb árak”, illetve a „2011-ben is a legjobb árakkal várjuk Önöket!”- szlogeneket alkalmazta akciós újságjaiban, amelyek megtévesztették a fogyasztókat.

7 millió Ft (TESCO)

2011 szeptemberében a TESCO-t a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság bírságolta, csaknem kilencezer kifogásolt minőségű termék miatt.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez