Keresés a tartalomban:
Békéltető testületi hírek

Eredményes pénzügyi békéltetés 2011-ben

2012. február 23., PSZAF/Kosár
Címkék: békéltető testület Pénzügyi Békéltető Testület pénzügyi fogyasztó PSZÁF
A pénzügyi válság nyomán egyre többen fordultak a pénzügyi békéltető testületekhez, és vették igénybe az alternatív vitarendezési lehetőséget. A Pénzügyi Békéltető Testület beszámolt tavalyi működéséről.
„A Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulás lehetősége az alternatív vitarendezést teszi lehetővé az igazságszolgáltatás igénybevétele helyett. Az alternatív szó tehát a pénzügyi békéltetés és a bírói út közötti választás lehetőségét fejezi ki” – áll a testület beszámolójában.
 
Mint az összefoglaló kiemeli: a cél az, hogy a pénzügyi fogyasztók a sikeres eljárásokat látva szélesebb körben váljanak tudatos fogyasztóvá. „Ennek első lépése a megelőzés, melynek során nem szabad kritikátlanul elfogadni az ingyen pénz és a magas hozam legendáját.”
 
„A pénzügyi fogyasztónak úgy kell az ügyvitelre készülnie, mintha bíróságon keresné igazát. A Pénzügyi Békéltető Testület nem jár el a pénzügyi fogyasztó helyett, aki, ha nem tudja állítását alátámasztani, nem számíthat számára kedvező eredményre önmagában a fogyasztói pozíció miatt. A Pénzügyi Békéltető Testület fogyasztóvédelmi jogintézmény, de nem fogyasztói érdekképviselet” – olvashatjuk.
 
Mint a beszámolóból kiderül a legtöbb testület elé került ügy 2011-ben (543) bankokkal volt kapcsolatos, a dobogó második fokán biztosítók állnak, majd ezt követik a pénzügyi vállalkozások.
 
A legtöbb ügyet Budapesten kezdeményezték, ezt követi Pest megye. Az összefoglalóból kiderül az is, hogy összességében az anyagi érdekeiket érintő megállapodásokban a biztosítók rugalmasabbak, mint a bankok.
 
„Az első fél év alatt több száz fogyasztó élt a felkínált lehetőséggel, amely egyértelműen bizonyítja az új eljárás és a szervezet sikerét” – olvashatjuk.
 
A PBT felhívja arra a figyelmet, hogy – különösen a nagy értékű – szerződések megkötése előtt érdemes kikérni független szakember véleményét. Ha pedig a szerződés teljesítése során merül fel probléma, először azt a pénzügyi szolgáltatóval kell megpróbálni rendezni. Az egyeztetés eredménytelensége esetén érdemes végiggondolni a további lépést, és felkészülni a vita jogi rendezésére. A fogyasztó maga is felkészülhet, de jogban járatos szakemberhez, fogyasztói érdekképviseletet ellátó szervezethez vagy a PSZÁF támogatásával nyolc megyeszékhelyen működő fogyasztóvédelmi hálózathoz is fordulhat segítségért a pénzügyi békéltetési eljárás megindításához – tanácsolja az összefoglaló, melyből az is kiolvasható, hogy a pénzügyi békéltetés ott eredményes, ahol a fogyasztó tudatosan felkészül az eljárásra, végiggondolja kérelmét és bizonyítékokkal alátámasztja azt.
 
Sok fogyasztó az „utolsó szalmaszálba való kapaszkodásként” fordul a Békéltető Testületekhez, melyekre sokszor hatóságként tekint. Az összefoglaló kiemelte, hogy az ilyen attitűddel folytatott eljárások többsége általában nem vezet eredményre. A beszámoló hangsúlyozta, hogy a békéltető testületek alternatív vitarendező fórumok, melyek alternatív lehetőségeket kínálnak az igazságszolgáltatás igénybevétele helyett.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez