Élelmiszer
A szilveszter slágerterméke: a virsli
2013. december 17.,
GfK Hungária/SV
Decemberben minden húsféléből több kerül a családok kosarába egy-egy vásárlás alkalmával. Az év utolsó hónapjában a hal az a húsféle, amely iránt a kereslet ennél jelentősebb mértékben ugrik meg – közel másfélszeres mennyiség kerül egy kosárba, mint más időszakban. Szintén a szezon, illetve a szilveszter este slágerterméke a virsli – derül ki a GfK Hungária Háztartáspaneljének adataiból
Az év utolsó hónapjára esik a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalom mintegy 10 százaléka, hiszen a családi összejöveteleket és vendéglátást megelőző karácsonyi készülődés során a legtöbb élelmiszer kategória forgalma – így a friss húsoké is – jelentősen megugrik.
A friss húsok 2012. évre vetített mennyiségi forgalmában az árak emelkedése közel 5 százalékos visszaesést eredményezett: kizárólag szárnyas húsból vásároltak a háztartások ugyanannyit mint 2011-ben. A legtöbb húsféle esetében az egész évben megvásárolt mennyiség mintegy tizede (10-13 százalék) koncentrálódik decemberre.
Szintén a szezon, illetve a szilveszter este slágerterméke a virsli. A háztartások több mint fele vásárol decemberben virslit és nem is keveset. A termék éves mennyiségi összforgalmának közel egyötöde koncentrálódik decemberre. Az utolsó havi forgalom 2012-ben növekedni is tudott az előző év utolsó hónapjához képest annak ellenére, hogy 2011-ről éves szinten némileg visszaesett a virsli iránti kereslet 2012-ben. A családok átlagosan 60 dkg virslit vesznek egy-egy bevásárlás alkalmával, a decemberi időszakban pedig ez közel egyharmadával megugrik: több mint 80 dkg-ra nő az átlagos mennyiség, ami egy vásárlás alkalmával a kosarakba kerül.