Magyar termék
Brands-díjas a Gyulai kolbász
2013. december 2.,
Kosár-összeállítás/SZ.Z.A.
Negyedszer vették górcső alá a magyar márkákat a Superbrands bírálói. Objektív cégadatok (tradíció, tulajdon, menedzsment, foglalkoztatás) és a független szakemberekből álló MagyarBrands Bizottság vállaltan szubjektív döntése (reputáció, identitás) valamint a GfK Hungária Piackutató Intézet által végzett országos fogyasztói kutatás (ismertség) alapján a Gyulai Várfürdőt, a Dürer nyomdát és a Gyulahús Kft-t díjazták. Utóbbi gyártja a gyulai kolbászt.
A MagyarBrands hazai márkákat díjaz, melyek termékei, szolgáltatásai a hazai és nemzetközi piacon olyan értékeket képviselnek, amelyek a vásárlók számára a megbízhatóságot és a minőséget tanúsítják. A Gyulai Várfürdő és a Dürer nyomda mellett az élelmiszeripar egyik fontos szereplője, a Gyulahús Kft is célba ért.
Nevezett az indoklás szerint folytatja a legrégebbi hagyományokra visszatekintő hazai húsipari termékek – a Gyulai Kolbász és Gyulai Májas gyártását, s a megszokott, tradicionális minőségben kínálja termékeit.
1868-ban a közvágóhíd megépítésével kezdődött el a Gyulai húsipar története. A szakemberek szerint negyedszázada teljesedett ki egy új típusú készítmény piacra dobásával: ez volt a kenőmájas.
A Gyulai kolbász első nemzetközi elismerése Balogh József nevéhez fűződik, aki 1910-ben a Brüsszeli Világkiállításon aranyérmet szerzett a Gyulai kolbásznak. A sort 1935-ben Stéberl András folytatta, aki szintén a Brüsszeli Világkiállításon Aranydiplomát kapott a „kis páros Gyulai kolbász” készítményéért és megteremtette a termék és egyéb szárazkolbászok „ipari” üzemszerű gyártását. Szárazáru gyártásunk ma is az eredeti helyszínen történik, hagyományos technológiák alkalmazásával. „Igazi bükkfával, igazi füstön füstöljük, igazi érlelőben szárítjuk” – állítja a cég.
A hagyománytisztelet és a tradíciók megőrzése 2010-ben újabb elismerést hozott, az Európai Bizottság Oltalom alatt álló Földrajzi Jelzés (OFJ) védjegy használatát engedélyezte a gyulai- és a csabai kolbász számára. E szerint a Gyulai és Csabai kolbász előállítása kizárólag Gyula és Békéscsaba városok közigazgatási határain belül történhet, meghatározott alapanyagokból, technológiai előírások betartásával, követvén az évszázados hagyományokat.
A száz év alatt a nemzetközi elismerés mellett a magyar zsűrik is számos díjat ítéltek a gyulaiaknak: megkapták a Magyar Termék Nagydíjat, a HÍR védjegyet, a Foodapest sikerdíjat, a teljesség igénye nélkül. Legújabb termékük a Stéberl András receptúrájára épített Gyulai Kispáros kolbász nemrég elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat.
Köszönik szépen, a Gyulai májas is kelendő, mely 1980-ban született és 2010-ben szintén Magyar Termék Nagydíjas lett. A sort 2011-ben a Pokol szalámi és a Mályvádi sonka követte. A Gyulahús Kft. termékeinek minőségét a HACCP, az ISO 22 000 minőségirányítási rendszer működtetése is garantálja. Megfelel számos tanúsítási rendszer előírásainak, mint például a BRC-nek.