Az Európai Parlament és az Európai Tanács illetékesei megállapodtak az alternatív fogyasztói vitarendezés és az online vitarendezés szabályozásának módosításában, ennek köszönhetően egységesebbé és jóval könnyebbé válik a fogyasztói panaszok érvényesítése az EU területén.
Az alternatív vitarendezés különböző formái már most is elérhetőek számos tagállamban, így Magyarországon is, például a békéltető testületek formájában. Az EU azonban kiszélesítené és egységesebbé alakítaná a rendszert.
Ennek keretében minden szektorban elérhetővé tennék ezt a megoldást, az alternatív vitarendezés bármilyen áru vagy szolgáltatás vásárlásakor alkalmazható lesz akár határokon belül, akár határokon keresztül jön létre a szerződés.
Brüsszel egyúttal kikötné, hogy a szolgáltatást ingyenesen vagy jelképes összeg ellenében vehessék igénybe a fogyasztók. A vitákat főszabály szerint 90 napon belül rendezni kell az uniós tervek szerint.
További könnyítést jelenthet az online vitarendezés finomhangolása: az Európai Bizottság létrehoz egy külön platformot a
Your Europe portálon belül, amely segít a fogyasztóknak megtalálni a nekik legmegfelelőbb vitarendezési utat. A platform segítségével a teljes vitarendezés elintézhető az interneten, az ügyek megoldását elektronikus formanyomtatványok és fordítógép segíti.
A képviselők megállapodtak abban, hogy a platform bármely vásárláskor használható, függetlenül attól, melyik tagállamban tartózkodik az eladó.
A megállapodásról várhatóan 2013 elején szavaz az Európai Parlament plenáris ülése, a jogszabály publikálását követő 24 hónapon belül pedig érvénybe lép minden tagállamban.