Jog
Jogsértő reklámok
2012. december 22.,
MTI
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a gazdasági reklámtevékenységet ellenőrizte március és október között az ország egész területén, kiemelten vizsgálták a dohányreklámokat, valamint a 18. életévüket be nem töltött személyek védelmét szolgáló jogszabályok betartását.
Az NFH megállapította, hogy a kifogásolási arány az egy évvel korábbihoz képest érdemben nem változott, még mindig minden negyedik vizsgálat alá vont reklám jogsértő. A kifogásolt reklámok több mint egyötöde a fogyasztókat megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősült.
A közterületeken 415 hirdetést vizsgáltak, 125 esetben eljárást indítottak tartalom miatt. Újságban közzétett reklámot 259 alkalommal vizsgáltak, 91 esetben tártak fel jogsértést. A kifogásolt reklámok kétharmadában az árfeltüntetésre vonatkozó kötelezettségüknek nem tettek eleget a vállalkozások. A 364 ellenőrzött reklámújságból 86 esetben találtak szabálytalanságot, 257 szórólap közül pedig 31 ütközött valamely módon jogszabályba. A 373 interneten közzétett reklám ellenőrzése során 96 alkalommal indítottak eljárást szabálytanság miatt.
A rádióban és a televízióban közzétett 234 hirdetés vizsgálata során mindössze 7 reklámot kifogásoltak, többnyire az árfeltüntetési szabályok megsértése miatt.
Az egyéb reklámhordozók esetében - ebbe a kategóriába főként a dohánytermékek hirdetései tartoztak - 53 reklámot kifogásoltak a vizsgált 95-ből, ami kiugróan magas arány volt. A kedvezményekkel kapcsolatban többször valótlan, illetve elhallgatott információt találtak a fogyasztóvédők. Előfordult az is, hogy a meghirdetett kedvezményes vásárlási lehetőséggel már az akció első napján sem tudtak élni a fogyasztók, mert a meghirdetett termékből nem volt megfelelő árukészlet az üzletben.
Megtévesztő magatartást megvalósító gyakorlatot 31 esetben kifogásoltak a felügyelőségek, például előfordult, hogy a kiváló magyar élelmiszer védjegy feltüntetés jogszerűségét nem tudta igazolni a reklámozó.