Autó
Megújuló energiák Miskolcon
2012. december 7.,
Szabó Zoltán Attila
A megyei jogú városok közül Miskolc elsőként csatlakozott a Green City kezdeményezéshez. A már működő, és több száz lakást fűtő biomassza fűtőmű, vagy a Bogáncs utcai hulladéklerakóban képződött gázokból energiát nyerő üzem is arra enged következtetni, hogy a város komolyabban gondolja a “zöldülést”, mint a legtöbb hazai nagyváros.
Nem mellékesen, a geotermikus beruházási munkálatok eredményeként hamarosan az egész avasi városrészt megújuló geotermikus energiával fűtik majd. Ezzel pedig Magyarországon a legnagyobb arányban Miskolc használja majd a megújuló energiát.
Mialatt Pfliegler Péter alpolgármester a település zöld beruházásairól és zöld várossá válásának következő lépéseiről beszélt, Vécsi György, a Miskolc Holding Zrt. igazgatóságának elnöke pedig az új innovációs lehetőségekről, illetőleg a „smart city" koncepcióról tájékoztatta a meghívottakat, addig a háttérben – az ÉMÁSZ helyi székháza előtt – stílszerűen ott díszelgett egy Nissan LEAF.
A villanymotort a Nissan által kifejlesztett, 90 kW-ot meghaladó teljesítményű lítium-ion akkumulátor látja el energiával. Ez teljesen lemerült állapotból kiindulva, normál töltőberendezéssel 8 óra alatt tölthető fel újra. míg gyorstöltővel – optimális körülmények között – alig 30 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre hozható. A Nissan automobilja ezen felül ötcsillagos minősítést kapott az Euro NCAP töréstesztjén. S a jelek szerint Sunderland szülötte nemcsak mutatóba érkezett Miskolcra, hisz’ a város számít a japán csúcstechnikára.
Miskolcon jelenleg is fut egy Volvo hibrid busz, és hamarosan a helyi villamosközlekedést is olyan új gyártású villamosok szolgálják majd, amelyek a fékezési energia 30-40 százalékát visszatermelik az elektromos rendszerbe. Vécsi György azt is bejelentette, hogy a közeljövőben tisztán elektromos hajtású személyautókkal is gazdagodik a település.
Miskolc törekvéseivel több közös vonást mutat a Nissan víziója a folyamatosan gyarapodó városi lakosság tiszta közlekedéséről. Az elektromos mobilitás már napjainkban is valós alternatíva, de elterjesztésében az autóipari gyártókon kívül az egyes országok kormányainak, a városok önkormányzatainak, az elektromos szolgáltatóknak és számos további félnek a támogatására is szükség van.
Közismert, hogy a Nissan LEAF az első, nagy sorozatban gyártott alsó-középkategóriás elektromos autó, amely 2011-ben elnyerte az Év Autója címet Európában és Japánban is. Piaci bevezetése óta világszerte több mint 43 ezer darabot adtak el belőle, ezzel a LEAF a legnagyobb darabszámban eladott elektromos autó a világon. Váltóáramú villanymotorjának teljesítménye 80 kW. Nyomatéka: 280 Nm, ami 145 km/h maximális sebesség elérését teszi lehetővé.