Kitekintő
Vírusként terjednek a hamis áruk a neten
Így ismerhetjük fel a hamisítványokat
2013. augusztus 15.,
Which?/Faludi Linda
A Which? brit fogyasztóvédelmi magazin szakértői szerint rohamosan növekszik a hamis áruk száma az internetes üzletekben, egy friss felmérés szerint a szigetországban havonta mintegy 7 millióan látogatnak hamisítványokat forgalmazó honlapokra.
A hamisítványok terjesztői a piacokat az online piactérre cserélik fel: többek között Facebook csoportokkal és látványos hirdetésekkel próbálják elcsábítani az internetezőket. Az illegális árusítóhelyek sokszor látszólag brit székhellyel rendelkező cégek honlapjain keresztül forgalmazzák a hamisítványokat, amelyek minőségére természetesen semmilyen garancia nincs.
A magazin szakértői arra is felhívják a figyelmet, hogy a hamisítványok vásárlás nem csak csalódást okozhat, de egészségkárosító is lehet. „A fogyasztók szó szerint a tűzzel játszanak, amikor minőségi ellenőrzés nékül gyártott hamis elektronikai berendezéseket vásárolnak a neten” – fogalmazott Paul Miloseski-Reid, a brit fogyasztóvédelmi hatóság e-kereskedelmi szakértője. Az uniós követelményeket megkerülő, harmadik országból illegálisan érkező napszemüvegek nem feltétlenül biztosítják a megfelelő UV-védelmet, viszont a sötét lencsék kitágítják a pupillákat, ezért megnövelhetik a szembe jutó káros sugarak mennyiségét, vagyis előfordulhat, hogy többet ártanak, mint használnak.
Hogyan ismerjük fel a hamis termékeket?
- Ha egy termék ára túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg hamisítvánnyal van dolgunk.
- Nézzük meg, honnan vásárolunk: egy drága designer táskát például legálisan biztosan nem vásárolhatunk meg olyan online piactéren, ahol autósüléstől repülőig mindent lehet kapni
- Ellenőrizzük a csomagolást: egy luxuscikknek számító árut soha nem értékesítenek nejlonzacskóban. Vásárlás előtt keressünk rá a csomagolásra, és figyeljük meg a logót és az esetleges speciális azonosító jelzéseket, például hologrammot, vízjegyet, stb.
- Vásárojunk ismert üzletből, márkakereskedőtől vagy az adott márka saját disztribúciós hálózatából. Ha mégsem így teszünk, nézzünk utána az adott kereskedőről született kommentároknak, a garanciális feltételeknek.
- Ne dőljünk be a származási országra utaló jelzéseknek: egy .hu-ra végződő weboldal, egy magyarnak látszó telefonszám vagy forintban feltűntetett árak nem jelentik, hogy az adott cég magyar székhelyű. Egy URL vagy IP cím alapján könnyen ellenőrizhetjük egy-egy weboldal hátterét, ehhez segítséget nyújthat például a http://who.is/ weboldal.