Elkészült a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) 2013 második negyedévi jelentése a fogyasztóvédelmi panaszokról. Ebben az időszakban összesen 1665 darab fogyasztói kérelem érkezett, melyek közül 1143 pénzpiaci, 461 biztosítási, 26 tőkepiaci, 16 pénztári, míg 19 e kategóriákba nem sorolható panasz volt.
A pénzpiaic kérelmek száma mind az előző év hasonló időszakához, mind az előző negyedévhez képest csökkent, de még így is az összes kérelem 70%-át teszi ki - derül ki
a Felügyelet 2013. második negyedévi fogyasztóvédelmi jelentéséből. A biztosítói szektort érintő kérelmek aránya 27,7%, az időszakban összesen 461 fogyasztói kérelem érkezett a Felügyelethez a biztosítókkal kapcsolatban.
A tőkepiaci szektorra érkező panaszok aránya csekélynek nevezhető, mindössze 1,6%, a pénztári szektorra érkező kérelmek száma pedig folyamatos csökkenést mutat, így az idei második negyedévben már csak az összes kérelem 1%-át alkották.
A bankokkal kapcsolatos kérelmek közül a legtöbb gond a hitelekkel volt: a 814 ilyen megkeresés 13,9 százaléka a gépjárműhitelhez kapcsolódott, de sokan panaszkodtak a szabad felhasználású és a lakásvásárlásra fordított devizahitelük miatt, míg az áruhitellel, folyószámlahitellel csak az összes megkeresés 2,8 százaléka foglalkozott.
A legjellemzőbb három biztosítói szolgáltatástípust (kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, lakás-, és otthonbiztosítás, unit-linked életbiztosítás) tekintve az előző év azonos időszaki adataihoz képest valamennyi esetében mérsékelt (10-15% körüli) kérelemszám növekedés, míg az elmúlt negyedévhez viszonyítva ennél valamivel nagyobb mértékű kérelemszám-csökkenés figyelhető meg.
A díjszámítással kapcsolatos kérelmek száma a megelőző negyedév adataihoz viszonyítva harmadával csökkent. Növekedés figyelhető meg a kártérítési, biztosítási összeg nagyságát kifogásoló kérelmek esetében, míg a tájékoztatási hiányosságokkal összefüggésben jelentősen kevesebb kérelem érkezett.
A biztosítási szektor esetében elsősorban a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása, valamint a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírások megsértése következtében került sor fogyasztóvédelmi intézkedés alkalmazására.
A legtöbb (84) panasz a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-re érkezett, majd az Allianz Hungária Biztosító Zrt. jön 64-gyel, de nem sokkal van lemaradva az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. sem (49). A dobogósoknál a Groupama kivételével mindenhol a piaci részesedés alatti a panaszok százalékos aránya.