Jog
Nem gyógyít az Abexine gél
2013. augusztus 9.,
GVH/SV
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Telemarketing International Kft. megtévesztette a fogyasztókat, amikor reklámjaiban azt a látszatot keltette, hogy az Abexine gél használatával az egészségügyi problémák és a betegségek tünetei enyhíthetők, javul a betegek életminősége, egészségi állapota. A GVH ezért 25.000.000 Ft bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A vállalkozás 2011. augusztus 1. és 2012. május 31. között televíziós reklámjaiban, honlapján, termékkatalógusában és tájékoztató füzeteiben reklámozott Abexine gélnek, amely kozmetikai termékként került forgalomba, terápiás hatásokat tulajdonított.
A tájékoztatásaiban azt állította, hogy a termék használatával különböző betegségek, illetve egészségügyi problémák kezelhetőek. A hirdetések szerint a készítmény alkalmas többek között ízületi betegségek, izomfájdalmak, különböző gyulladások, sérülések, fejfájás kezelésére.
A tájékoztatásokkal azon fogyasztók figyelmének felkeltése volt a vállalkozások célja, akik kifejezetten egy betegség megelőzése vagy meglévő betegségük tüneteinek enyhítése, gyógyítása miatt vagy egészségügyi állapotuk javítása miatt keresik a különböző terápiás lehetőségeket, módszereket.
Az olyan fogyasztó, akinek valamilyen működési zavar, rendellenesség áll fenn a szervezetében, sérülékenyebb, egészségi állapotánál fogva kiszolgáltatottabb helyzetben van a vállalkozások tájékoztatásaival, reklámjaival szemben.
A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a vállalkozás megtévesztette a fogyasztókat, amikor a kozmetikai termékkel kapcsolatban terápiás hatásokat fogalmazott meg, annak ellenére, hogy tilos kozmetikai terméket kifejezetten nem kozmetikai hatásra hivatkozással, illetve ilyen céllal forgalomba hozni és reklámozni.
A vállalkozás fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor az Abexine gélnek terápiás hatásokat tulajdonított, ezért a GVH 25.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte és megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.
A GVH a bírság meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy a hosszú ideig elhúzódó reklámozás miatt a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez jutottak el, illetve azt a körülményt, hogy a vállalkozás az egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célozta meg.