Jog
A fogyasztóvédelmi törvény fontos változásai
2012. augusztus 14.,
nfh.hu
Július 29-től módosult a fogyasztóvédelmi törvény, melynek köszönhetően bővül a fogyasztó fogalma, vagyis a jövőben e fogalomkörbe nemcsak a természetes személyek tartoznak, hanem a lakásszövetkezetek, civil szervezetek, társasházak is.
Bővül azok köre, akik a a békéltető testületi eljárást választhatják, a mikro-, kis-, és középvállalkozások is rendezhetik itt vitájukat, vagyis a vállalkozások közötti viták egy része is rendezhető bírósági eljárás nélkül.
Lényeges változás még, hogy az új szabály némi mozgásteret enged a közszolgáltató vállalkozásoknak, hogy nyitva tartásukat maguk határozzák meg az adott kereteken belül. Ugyanakkor megmarad a hét egy munkanapján a fogyasztók számára 12 órán át nyitva tartó ügyfélszolgálat.
Minden esetben köteles a vállalkozás panasszal kapcsolatos intézkedéseit indoklással ellátva írásba foglalni, és a fogyasztónak a panasz beérkezését követő tizenöt napon belül megküldeni.
Lényeges változás még, hogy telefonos ügyfélszolgálatot nem működtethetnek a cégek emelt díjas szolgáltatással.
A közszolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozások tekintetében a jövőben nem lehet úgynevezett „csekkdíjat” felszámítani, és főszabályként a papír alapú számla adása is kötelezően ingyenes lesz. Ezzel szintén a fogyasztók jogai erősödnek:
E szabály a fogyasztók tájékoztatásához fűződő jogát erősíti. A „csekkdíj” tiltása összehasonlíthatóvá teszi az árakat, hiszen a fogyasztó biztos lehet benne, hogy a kívánt szolgáltatást nyújtó piaci szereplőknél nincs ilyen jellegű rejtett díj, és azt utólag sem vetik ki, így a fogyasztó vagyoni érdekei sem sérülnek.