Életmód
„Kettes alá” az egészségügyi szolgáltatásoknak
2012. augusztus 28.,
biztositasiszemle.hu
Szinte mindenki elégedetlen az egészségügyi ellátási szolgáltatásokkal - derül ki az Union Biztosító idén nyáron az aktív munkavállalók körében végzett reprezentatív, országos piackutatásából . A megkérdezettek az iskolai ötös skálán 1,89-re értékelték a hazai egészségügy működését.
A "kettes alá" önmagában is éles kritika, de ha a tendenciát nézzük, akkor az is kiderül, hogy sajnos az irány sem pozitív - mondta Bóna Katalin, az Union Biztosító életbiztosítási ügyvezető igazgatója. A biztosító által 2008-ban elvégzett hasonló kutatás akkor még azt mutatta, hogy egy fél osztályzattal (2,33) jobb volt a megítélés, pedig már az sem az elégedettséget tükrözte - tette hozzá.
Az ellátással elégedetlen mindenki
A legnagyobb problémát a szakorvosi ellátás színvonalának, működésének terén látják a megkérdezettek, 98 százalékuk szerint szükséges előrelépés ebben a tekintetben, ráadásul döntő többségük (85 százalék) szerint komoly változás, fejlődés kell. (A kutatásból az is kiderül, hogy szakorvoshoz egy év alatt egy ember átlagosan két-háromszor fordul.)
Az Union Biztosító szerint az emberek a legfőbb problémát a szakorvosi rendelésekkel kapcsolatban a várakozási idővel, a körülményekkel és az orvos-beteg kapcsolatban látják. A várakozási idő két dimenzióban is megjelenik. Egyrészt abban, hogy a jelentkező panaszaihoz képest hetekkel későbbre kap csak időpontot a beteg, másrészt abban, hogy a vizsgálat napján, a megbeszélt időponthoz képest is várni kell, átlagosan háromnegyed órát, amíg a szakorvosi rendelésre behívják a pácienst.
A körülményekkel kapcsolatos problémák terén a megkérdezettek a rendelők komfortosságában, illetve felszereltségében látnak hiányosságokat, amellyel kapcsolatban kétharmaduk fogalmazott meg kritikát.
A rossz kommunikációt kifogásolják a betegek
Az orvos-beteg kapcsolatot érintően a fő kritikák a szakorvosok beteggel való kapcsolatára, illetve világos kommunikációjának hiányára vonatkoznak. Ráadásul ezek a problémák rávetülnek a páciensek azon véleményére, amelyet az ellátás szakmai színvonaláról alkotnak, pedig egy átlagember valószínűleg nem is tudja reálisan megítélni az orvos szakmaiságát az ellátás során - jegyzik meg a kutatás készítői.
Az Union szerint a fenti kritikák egyértelműen az állami ellátás színvonalával kapcsolatosan fogalmazódtak meg. A megkérdezettek 95 százaléka nyilatkozott úgy, hogy állami/körzeti/önkormányzati szakrendelőben dolgozó szakorvoshoz szokott fordulni, 63 százalék kizárólag ilyen rendelésen volt, 37 százalék veszi igénybe magán szakorvosok rendeléseit is, ezen belül csupán 5 százalék az, aki kizárólag magán szakrendelésre megy, ha szükséges.
Túl drága a magánellátás
A megkérdezettek 95%-a nyilatkozott úgy, hogy állami/körzeti/önkormányzati szakrendelőben dolgozó szakorvoshoz szokott fordulni, 63% kizárólag ilyen rendelésen volt. 37% veszi igénybe magán szakorvosok rendeléseit is, ezen belül csupán 5% az, aki kizárólag magán szakrendelésre megy, ha szükséges.
Valós alternatívaként létezik már olyan – magánemberként vagy a munkáltatón keresztül elérhető – privát egészségbiztosítás, amely a körülményeiben színvonalasabb és több emberi odafigyelést, valamint várakozás-mentességet ígérő szakorvosi ellátást (legyen az magán vagy állami) elérhető közelségbe hozza. „A szolgáltatás alapú egészségbiztosítás egyénileg, vagy munkavállalói juttatásként is megoldást kínál a fenti problémákra” - tette hozzá Bóna Katalin.