Autó
Adac nyárigumi teszt 2013
2013. április 5.,
ADAC/hvg/SV
Az Adac 2013-ban is segíti a döntésben azokat, akik nyári gumi vásárlás előtt állnak. Idén két gyakori méretben (185/60 R15 és 225/45 R17) összesen 38 abroncsot vetettek alá alapos vizsgálatnak. Európa legnagyobb autóklubjának tesztje szerint 38 gumiból 16 ért el jó (különösen ajánlott), 14 pedig megfelelő (ajánlott) besorolást.
A teszteredmények tanúsága szerint a mostani indulók főleg vizes úton jobbak elődeiknél, esetenként jelentősen. Úgy tűnik, ezen a téren a tavaly ősztől kötelező gumiabroncscímke egyértelműen érezteti hatását. A törekvés, hogy a címkén minél jobb eredményt tüntethessenek fel, sok gyártót ösztönzött arra, hogy termékeik vizes úton való tapadási képességeit tovább fejlesszék…
A gumiválaszték minősítésében és a megfelelő ár/érték arány megtalálásában a magyar autósokat elsősorban a német autószövetség, az ADAC tesztje igazítja el, amely már 40 éve vizsgálja a téli és a nyári abroncsokat különböző ismérvek alapján. A tesztjük során a termékek közt a végső sorrendet, a vizsgált tulajdonságok fontosság szerint súlyozott átlaga adja meg. Ez a nyári gumi esetében: száraz út 20 százalék, vizes út 40 százalék, zaj 10 százalék, fogyasztás 10 százalék, kopás 20 százalék. A különböző jellemzőket a teszt eredményét értékelő táblázatban külön is meg lehet tekinteni, így aki más tulajdonságokat tart fontosnak, más végeredményre is juthat, mint az ADAC szakértői.
Idén két méretben vizsgáltak 19-19 modellt: a kisebb autókra szerelt 185/60 R 15-öst, és a középkategóriás járművek méretét a 225/45 R17-est. Az ADAC a teszt értékelésekor megjegyzi, hogy mindkét méret esetében javulást észleltek a korábbi év felhozatalához képest a nedves úton nyújtott teljesítményre vonatkozóan.
A legkisebbeknél az autóklub „nagyon jó” kategóriája idén is üres halmaz maradt, míg a „jó” minősítést kilenc abroncsmodell kapta meg. Az élen a Michelin Energy Saver végzett, amely az alacsony kopási tulajdonságaival emelkedett ki az élmezőnyből, de csak kicsit maradt le mögötte a Continental Premium Contact 5. Az első két helyezettet két igen hasonló modell követi, a Dunlop Sport BluResponse és a Goodyear Efficient Grip. Ezeknél az abroncsoknál az autószövetség a nedves időben nyújtott teljesítményét emelte ki, de a Dunlop ezen kívül kitűnt a száraz aszfalton való fékezésnél is.
Ugyancsak a „jó” gumik közt szerepel a Vredestein Sportrac 5, a Bridgestone Turanza 001 és a Nokian Line, amelyeknél egyensúlyban voltak a különböző mérvadó minőségi tulajdonságok, de mellettük még a Fulda EcoControl HP és a Semperit Comfort-Life 2 is befért a jó minősítésű márkák közé.
A Pirelli Cinturato P1 már a „kielégítő” kategóriába csúszott, mert kissé gyengélkedett a vizes úton. A Hankook K425 Kinergy Eco és a Firestone Firehawk TZ300a ugyancsak a nedves úton nyújtott gyengébb tapadása miatt kapott közepes osztályzatot, míg a Barum Brillantis 2-nek vannak hiányosságai a száraz úton is.
A „megfelelt” osztályzatot a Nexen N Blue HD főleg a rossz kopási jellemzői miatt kapta, ellentétben a GT Radial Champiro 228-cal, amelynek kiválóak a kopási mutatói, de nedves pályán nyújt gyenge teljesítményt.
A négy legrosszabb gumiabroncs között a közös pont, hogy mind a négy a vizes úton bukott el, így a Kleber Dynaxer HP3, a Marangoni Verso, a Rotalla Radial F108 és a Sailun Atrezzo SH402 a „nem ajánlott” minősítést szerezte meg.
Az ADAC tesztjéből mindezek mellett kiderül, hogy bár a kisméretű abroncsok esetében a legdrágább a legjobb, és a legolcsóbb a legrosszabb, de ezen belül az ár egyáltalán nem igazít el a minőség kérdésében. Míg a legrosszabb, kerülendő kategóriában a Kleber 75 eurós gumija leszerepelt, szinte ugyanennyiért (pár euróval drágábban és olcsóbban is) már legjobbak közt is találunk három gumitípust. Érdemes tehát egy-egy vásárlásra kiválasztott terméket alaposan megvizsgálni ár/érték arány szempontjából is.
Kisebb a szórás a nagyobbaknál
Az ADAC nagyobb gumiméretre vonatkozó tesztje a 225/45 R17 középkategóriás autókra való abroncsok közül vizsgált 19-et, amelyek közül egy sem bukott el, azaz a „nem ajánlott” minősítést itt nem osztották ki, ahogyan a „nagyon jót” sem.
A legjobb abroncsok így a kisebbekhez hasonlóan a „jó” kategóriában indultak. A listát vezető Continental ContiSportContact 5 különösen jó jellemzőket mutatott a vizes úton, míg a Goodyear Eagle F1 Asymentric 2 a száraz úton emelkedett a mezőny fölé. Csak kicsit maradt le mögöttük a Dunlop Sport Maxx RT és a Michelin Pilot Sport 3. A listán következő Ultrac Vorti száraz útviszonyok között erősebb, míg a Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 után következő Semperit Speed-Life, a speciális üzemanyag-takarékos menettulajdonsága miatt került a legjobbak közé.
A közepes minőséget jelző „kielégítő” csoportba azok kerülhettek, amelyek egy fontos tulajdonságban erősek, és csak csekély hiányosságuk van. A 10 gumi közül az Uniroyal RainSport 2-ön és a Nexen N8000-en kívül mind a nedves úton szerepelt gyengébben, míg a Bridgestone Potenza S001 szárazon volt kiemelkedő, a Pirelli Cinturato P7, a Yokohama C.drive 2 és az Esa-Tecar Spirit UHP pedig a kopásállóságban volt különösen erős.
A két „megfelelő” gumi a Sports HS-2 és a Syron Race 1 Plus az esős viszonyok közti fékezéskor és kanyarodáskor mutatott olyan hiányosságokat, amely miatt ugyan gyengének mondhatóak, de mégsem csúsztak a „nem ajánlott” minősítésbe.
Ár/érték arányban ebben a kategóriában már nincs olyan nagy szórás mint a kisebb gumiknál. Itt a legalsóbb kategóriás, legdrágább abroncs, High Performer Sport HS-2 2 áráért, is legfeljebb a teszten eggyel jobban teljesítő terméket kaphatunk. Emellett a legjobbak közt sem találunk olyan olcsó vételt, amely annyira kiugrana alacsony árával, hogy szembetűnő lenne. Talán a legjobb kategória sereghajtója a Semperit Speed-Life lehet olyan jó vétel, amely a legjobbakhoz hasonlóan minden kategóriában jól szerepelt, de ezen felül üzemanyag-takarékos tulajdonsága kiemelkedő.