Szolgáltatás
A Tesco webáruház átrendezheti a piacot
2013. április 11.,
vg.hu
A Tesco webáruháza akár az indulást követő néhány hónap után átveheti a hatalmat az internetes értékesítés területén, ami a kisebb vállalkozások összeomlását is jelentheti. Elsősorban a klasszikus nagybevásárlások zajlanak online.
Miközben februárban tovább csökkent a kiskereskedelmi forgalom, a TESCO 20 ezer termék, nagyrészt élelmiszer netes megrendelését teszi lehetővé. Egyelőre csak Budapestre és vonzáskörzetére vállalnak szállítást, de Varró Balázstól, a Tesco Globál Zrt. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk: még az idén szeretnék bevezetni a szolgáltatást 5 nagyvárosban, utána pedig folyamatos lesz a terjeszkedés.
Élelmiszerek, kozmetikumok, háztartási cikkek, állateledelek vásárolhatók az online felületről. A rendelési limit termékenként változik, de többnyire 24 darab - egy gyűjtőcsomag - a maximum. A szállításnak fix összege van: 899 Ft, ami kicsit soknak tűnik, különösen, ha az ingyenes házhozszállítókra gondolunk. A rendelés után leghamarabb másnapra lehet kérni a termékeket. A vevők kétórás időintervallumok közül választhatják ki a nekik megfelelőt.
Fizetni csak bankkártyával lehet, mindig a termék átvételét követően, vagy online, vagy a házhozszállításkor. A weboldalon feltüntetett árak - az akciókat is beleértve - megegyeznek az áruházban jelzett árakkal, és a garanciát tekintve is ugyanazok a feltételek, mint a személyes vásárlás esetében.
Az 1990-ben indult Internet ABC üzemeltetője, Angyal Attila is tart a Tesco online térhódításától, árban ugyanis képtelen lesz felvenni a versenyt az új konkurenciával.
Az online ABC legnagyobb erőssége a szolgáltatás magas minősége, az egyéni igények kielégítése és az ingyenes házhozszállítás (ötezer forintnyi vásárlás felett), de az üzemeltető szerint ez aligha lesz elég a mindeddig hűséges vevők megtartásához. Az egyéni vállalkozás bevételein egyelőre nem érezni a hanyatlást, ám a Tesco alacsony árai és a kedvező szállítási feltételek miatt gyorsan átpártolhatnak a vásárlók a konkurenciához.
Az Internet ABC éves forgalma körülbelül 40 millió forint, melynek jelentős részét az alapvető élelmiszerek teszik ki. Angyal Attila elmondta: a vásárlók jelenleg elsősorban a nehezebb, nagyobb mennyiségben szükséges árucikkeket rendelik meg az oldalról, melyek beszerzésénél kényelmesebb a házhozszállítás – a vegyiárukat, tisztálkodási szereket illetően a legtöbben inkább személyesen választják ki a nekik megfelelőt.
Az üzemeltető szerint az egyetlen lehetőség, ha a fennmaradás érdekében újdonságokkal, esetleg máshonnan nem rendelhető termékekkel rukkol elő, hiszen a vállalkozás kis mérete nem ad lehetőséget árcsökkentésre. Ám a visszaesés még nem látható.
A Tescót megelőzve a CBA már elindította megújult webshop áruházát. Az Auchan és a SPAR bár már foglalkozott a gondolattal, egyelőre nem tervezi hasonló szolgáltatás bevezetését, ahogy a Lidl sem.
Fodor Attila , a CBA kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a rendelés leadását követően akár már 48 óra elteltével szállítanak, a szállítási időpontot pedig a vevő választhatja ki a felkínált lehetőségek közül; este is át lehet venni a termékeket. Újdonság, hogy pékárut, tejtermékeket, csomagolt húsokat, zöldséget, gyümölcsöt is lehet rendelni tőlük. Egyelőre Budapesten és az agglomerációban lehet tőlük házhoz szállítást kérni.
Az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója január végén elmondta: az Auchan is foglalkozott már az online vásárlás kérdésével, de egyelőre nincs döntés erről. Elsősorban a gazdaságos üzemeltetés feltételeit szeretnék megteremteni.
Akkor lehet elindítani a webáruházat, ha pontosan lehet látni, mennyi idő alatt térül meg a befektetés. Emellett Magyarországon népszerű a házhozszállítás, így logisztikailag ezt "jól össze kell rakni", hogy megtérüljön.
A Spar kommunikációs vezetője ugyancsak január végén azt közölte: vizsgálják a kérdést, de tekintettel arra, hogy döntés nem született, konkrétumokkal nem tud szolgálni.
A kép vegyes, akadnak reménykedők, aggódók és óvatosak. Eközben a kiskereskedelmi forgalom februárban 1,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ezt alapvetően az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem (2,6 százalék), illetve az üzemanyag-kiskereskedelem (4,0 százalék) csökkenése eredményezte.
Külföldről is rendelnek
A külföldről online vásárló magyar fogyasztók 55 százaléka 35 ezer forint alatt költ egy évben - derül ki a PayPal fizetési szolgáltató felméréséből. A magyarok csaknem harmada évente 5000 és 20 000 forint között költ az online vásárlás során, 26 százalék 60 000 forintot vagy annál többet, míg 14 százalék 20 000 és 35 000 forint közötti, 13 százaléka pedig 35 000 és 50 000 forint közötti összeget ad ki.
A magyar vásárlók 26 százaléka az utóbbi egy évben főként elektronikai cikkeket rendelt online külföldről, 15 százalék szoftvereket és egyéb digitális javakat, 12 százalék ruhákat, 9 százalék ékszereket, de 3 százaléknyian parfümöket és kozmetikumokat is a virtuális kosárba tettek.
A magyar vásárlók 55 százaléka azért vásárol online, mert az olcsóbb.
A második leggyakoribb ok, amiért a vásárlók külföldről rendelnek meg egy terméket az, hogy a termék egyszerűen nem kapható a magyar piacon (27 százalék).
A magyar netezők negyede vásárol a világhálón
A magyar internetezők 26 százaléka vásárol online. Az Ipsos 24 országra kiterjedő reprezentatív felmérése szerint a világ internetezőinek hattizede a világhálón gyűjti össze az információkat a vásárolni kívánt termékekről, csaknem fele meg is veszi a weben.
A világ internetezőinek 48 százaléka volt világhálón keresztüli vevője valamely terméknek vagy szolgáltatásnak. A legfejlettebb országok jellemzője az online kereskedelem: Németország és Nagy-Britannia (74 százalék), Svédország (68 százalék), Egyesült Államok (65 százalék) és Dél-Korea (62 százalék), míg Magyarország (26 százalék).