Jog
Egyszerűbb számlákért lobbiznak a fogyasztóvédők
A megoldás kulcsa a jogalkotónál van
2011. április 28.,
Kosár
Az energiaszolgáltatók számláinak egyszerűsítése érdekében az Energiatudatos Fogyasztók Társadalmáért Egyesület (EFTE) és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterhez és az állampolgári jogok országgyűlési biztosához fordult. Ennek kapcsán kérték a jogszabályok soron kívüli megváltoztatását, és fogyasztóbarát rendszer kiépítését.
Az Energiatudatos Fogyasztók Társadalmáért Egyesület és az
Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület tapasztalatai szerint a közüzemi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok jelentős része a számlázási rendszerekre vonatkozik, amelyek a fogyasztók számára nem, vagy csak nehezen áttekinthetők. A két civil szervezet ezért a számlázási rendszerre vonatkozó jogszabályi háttér módosítását kezdeményezi.
Az egyszerűsített közműszámlákra azért van szükség, hogy a gazdasági válság időszakában a fogyasztók tájékozott döntést hozhassanak e szolgáltatás igénybevétele tekintetében is, kevesebb energiát fogyasszanak, így kevesebbet is költsenek e szolgáltatásokra, hosszútávon hozzájárulva ezzel a fenntartható fejlődéshez is – mondta el dr. Morvay György, az OFE elnöke. Az Európai Bizottság által a 2010-es év során közzétett felmérés azt mutatja, hogy, amennyiben a fogyasztók a számukra legkedvezőbb szolgáltatói tarifákra válthatnának, összesen 13 milliárd eurót takaríthatnának meg, amely az egyéni fogyasztó szintjén 100 eurós kiadás-csökkenést jelenthetne éves szinten – tette hozzá az elnök.
A két civil szervezet a honlapjaikon közzétett lakossági felmérés során megkérdezi a fogyasztókat a számlákkal kapcsolatos tapasztalataikról és kifogásaikról. Ezzel párhuzamosan az összes magyarországi elektromos energia- és gázszolgáltatást végző szolgáltatót, valamint a távfűtéssel foglalkozókat megkeresték, és kérték, hogy a saját ügyfélszolgálataikra érkezett típusproblémákat osszák meg velük.
Az előzetes vizsgálat alapján összeállt egy jelentés, amelyben azt állapítottuk meg, hogy szükségtelenül bonyolult, és sok felesleges tételt tartalmaz a szolgáltatók által kiállított számla. Ezáltal lehetetlen, hogy a fogyasztók megértsék, és kontrollálni tudják az abban foglaltakat. Ezen felül, a hosszú, de bonyolult számlák növelik a szolgáltatók költségeit (pl. az extra nyomtatási költség), amelyet végső soron a fogyasztókra hárítanak át – mondta el Felméry Gusztáv, az EFTE elnöke.
A jelentést a civilek megküldték a területért felelős nemzeti fejlesztési miniszternek, és – a szakmával egyetértésben – kérték, hogy a kormány minél rövidebb időn belül tegyen javaslatot a mai számlázási rendszer egyszerűsítésére. Az anyag megküldésre került továbbá az állampolgári jogok országgyűlési biztosának, akit felkértek, hogy a jogszabályokban rögzített lehetőségei alapján fogalmazzon meg ajánlásokat a mostani jogszabályok megváltoztatására.
Az EFTE és az OFE álláspontja szerint vélhetően kevesebb lenne a reklamáció, ha egyszerűbbek lennének a számlák, ezért transzparensebbé kellene tenni a közszolgáltatók számlázási gyakorlatát. A fogyasztók megfelelő tájékoztatását olyan számla szolgálná, amely az elfogyasztott energiát, a fizetendő összeget, a fizetési határidőt, és a fogyasztási időszakot rögzíti. Amennyiben valaki ennél részletesebb számlát szeretne, akkor lehetőség legyen arra, hogy ezt külön kérésre, elektronikus, vagy postai úton, díjazás nélkül megkaphassa. Ez a modell más európai országokban is működik.
A megoldás kulcsa viszont nem a szolgáltatók, hanem a jogalkotó kezében van.