Jelentősen drágulhat a dízel üzemanyag, mivel az Európai Bizottság a jövőben új alapokra helyezné az egyes üzemanyagok adóztatását. Az új szabályozás életbe lépése után nem a mennyiség, hanem az üzemanyag energia-tartalma lenne az irányadó az adóztatás szempontjából, írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Az EU-bizottság javaslata várhatóan arra szól majd, hogy a számos tagországban alacsonyabb dízeladót arányosítani kell a többi üzemanyag adójához, figyelembe véve az energiatartalmat és környezetterhelést is. Ilyenformán, előzetes értesülések szerint, a dízel üzemanyag legalacsonyabb adója 17 százalékkal meghaladná a benzinét – írta az APA hírügynökség.
Az Európai Bizottság indoklásában az szerepel, hogy a mennyiség alapján történő adóztatásnak történelmi okai vannak. Ha azonban a klímavédelem és az energia-hatékonyság szempontjait is figyelembe kívánjuk venni, akkor az üzemanyagok megadóztatásánál az energiatartalmat is figyelembe kell venni, mondja a Bizottság.
Az EU gazdasági és pénzügyminiszterei közül többen ellenzik a tervezett szigorítást. A német gazdasági miniszter, Rainer Brüderle azt mondta a Bild am Sonntag című lapnak, hogy "alapvetően nem helyesli" az adóemelést, és így – az újság értelmezése szerint – közvetve értésre adta, hogy a német kormány alkalmasint megvétózna egy ilyen próbálkozást.
A luxemburgi pénzügyminiszter, Luc Frieden a hét végén, az EU gazdasági és pénzügyminisztereinek gödöllői tanácskozása közben azt mondta az AFP hírügynökségnek, hogy az efféle terveknél nem szabad megfeledkezni "a szociális dimenzióról". Szerinte figyelembe kell venni, hogy "az emberek sokfelé kénytelenek autóval járni a munkahelyükre, és ezért nagyon elővigyázatosan kell bánni bármiféle gyors áremeléssel".
Az autóipari szakmai érdekképviseleti szervezet, a VDA (Verband der Automobilindustrie) véleménye szerint az EU-Bizottság amellett, hogy figyelmen kívül hagyja a németországi történelmi hagyományokat, javaslatával egyenest saját klímapolitikai céljait keresztezi. A német autóiparnak éppen a dízel technológia területén sikerült a legnagyobb eredményeket elérnie az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében. Brüsszel javaslata ezeket az eredményeket sodorja veszélybe.
A VDA adatai szerint az idei első félévben Németországban üzembe helyezett autók 45,6 százaléka volt dízel üzemű. A német gyártmányoknál az arány még ennél is magasabb, 51,1 százalék volt. A dízel járművek beszerzési ára magasabb, mint a benzineseké, de hatékonyabb üzemanyag-felhasználásuknak és az alacsonyabb üzemanyagáraknak köszönhetően összességében olcsóbbak, mint a benzinesek.
Brüsszel új adóztatási irányelve felszámolná a dízel járművek üzemeltetési előnyét.
Brüsszel reméli, hogy irányelvei már 2013-ban hatályba léphetnek. Mivel azonban adózási kérdésekben az uniós tagországok egyhangú döntése szükséges, ez legalábbis kétséges. Más vélemények szerint az autósoknak és az autóiparnak lesz ideje felkészülni az esetleges változásokra, hiszen ha a javaslat változatlan formában át is jut a hosszadalmas uniós döntéshozatali folyamaton, az új szabályozás csak 2020-tól lépne életbe.
Forrás: www.onadozo.hu