Autó
	        	
	        
	        
            Tényleg árt a start-stop az autónak? 
            Így csökkenthető a fogyasztás    
            
            	
           			2012. április 25.
           			
            	
            
      		
	         
	         	
	         
	      	 
	         
	            Egyre több új autó esetében alkalmaznak olyan technikát, amely gyárilag  segít abban, hogy takarékosabban autózhassunk. Ezek a megoldások a  jelenlegi technológiára épülnek, ahol benzin-, vagy dízelmotorral szerelt  autókat optimalizálnak. A Weltauto a legfontosabb fogyasztácsökkentő technológiákat tekinti át.
	         
	      
	      
	      
          
          
	      
	         
	         
	         
   
   
      Az alacsonyabb fogyasztásra és károsanyag kibocsátásra hangolt autók  elnevezései márkánként eltérőek (pl. GreenLine, BlueMotion, Ecomotive,  ecoFlex), azonban sok tulajdonságban hasonlóak. Közös jellemzőjük, hogy  ezek a modellek általában Start&Stop rendszerrel szereltek, képesek a  fékezési energia visszanyerésére, módosított a váltó áttételezésük,  javított a légellenállásuk, csökkentett a súlyuk és kisebb gördülési  ellenállású gumiabroncsokon futnak. Ezek a tényezők összességében akár  15-20 százalékot is megtakaríthatnak nekünk, azonban azzal szembe kell  nézni, hogy a plusz technikai megoldások hosszútávon valamivel növelhetik  az autó meghibásodásának lehetőségét - írja a Weltauto.
 
A Start&Stop rendszer alapötlete arra épül, hogy amikor nincs szükség a  gépkocsi mozgatására (pl. dugóban, vagy piros lámpánál), akkor motorra  sincs szükség, magyarán érdemes leállítani azt. Ez előnyös a  környezetvédelem, és a spórolás szempontjából is. Az automatizált  rendszerben, ha minden feltétel adott (bekötött vezetői öv, becsukott  ajtó, felengedett tengelykapcsoló pedál, üres fokozat, automatáknál a  fékpedál folyamatos nyomva tartása), akkor a motor magától leáll, és a  tengelykapcsoló benyomásával indul be újra. A leállítás már 25-30  másodperc után megtakarítást eredményez, és csak ezzel a funkcióval akár  10 százalékos fogyasztás csökkenést érhetünk el. (Rövidebb, 1-2  másodperces megállások esetén érdemes kikapcsolni a rendszert, mert ebben  az esetben nőhet az autó étvágya.)
 
Sok érdeklődő teszi fel azt a kérdést értékesítőinknek, hogy a Start&Stop  rendszer mennyire terheli a motort és az önindító, illetve, hogy mennyire  megbízható. Ami nem tesz jót a motornak, az a hidegindítás, de ilyenkor  még nem is aktivizálódik a rendszer, hanem csak az üzemi hőfok elérése  után. A gyakori indítás leginkább az indítómotort és az akkumulátort veszi  igénybe, de mivel ezeket kifejezetten e terhelésre alakították át, normál  esetben évekig problémamentesen közlekedhetünk - mondta el Horváth  Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.
 
A rendszer egyik legfontosabb eleme a speciális akkumulátor, amely jól  kezeli a nagy töltő, és kisütő áramot is, aminek következtében hosszútávon  is tartós a Start&Stop-os autókban. A hagyományos akkumulátor ezzel  szemben csak rövid ideig bírja ezt a terhelést, ráadásul a fékenergiából  termelt energia tárolására sem képes, ami a generátor működését könnyítené  normál esetben. Használt autó vásárlás előtt mindenképpen fordítsunk  figyelmet az akkumulátorra, mert ha nem a speciális energiaforrás van a  kocsiban, számolnunk kell azzal, hogy rövid időn belül akkumulátort kell  cserélnünk. Ezeknél az autóknál minden esetben a speciális AGM akkut  javasolt megvenni, ami 40-60 ezer forintért kapható - vélekedett Horváth  Zoltán.
 
Az alacsony fogyasztásra hangolt kocsik esetében nagy szerepet játszik a  motor szoftverének átprogramozása is, amely engedi, hogy az erőforrás  alacsony fordulatszámon hajtsa az autót. Emiatt jellemzően hosszabb  áttételezésű, alacsony belső súrlódású, ötfokozatú váltót kapcsolnak a  motorhoz, amelynek az ötödik fokozata fordulatszám csökkentő áttétel.  Magyarán az autó négyesben éri el a végsebességét, az ötödik fokozat a  folyamatos, takarékos haladáshoz használható. Az automaták esetében a  váltószoftvert is takarékosra szabják ilyen esetben, ami ezt a szempontot  tartja szem előtt a váltások során.