Jog
Áruházláncokat vizsgált a fogyasztóvédelem
Az üzletek 61 százalékánál volt probléma
2012 április 27.
Számos ellenőrzést végzett a fogyasztóvédelem a budapesti áruházakban, melyek a jövőben is folytatódnak. A vizsgálatok során tapasztalt tipikus hibák az ármanipuláció, és a jótállással kapcsolatos problémák voltak. A kiszabott bírság több mint 67 millió forint.
Folytatódik és a jövőben rendszeres lesz az áruházláncok fogyasztóvédelmi ellenőrzése a fővárosban, hogy megfelelő minőségű és színvonalú termékeket, ellátást kapjanak a vásárlók – hangsúlyozta sajtótájékoztatón Pesti Imre Budapest Főváros Kormányhivatala kormánymegbízottja.
A kormánymegbízott elmondása szerint a folyamatos ellenőrzés kedvező hatását mutatja, hogy az idén a húsvét előtti fogyasztóvédelmi vizsgálat során már javulást tapasztaltak, kevesebb bírságot, 5 millió forintot szabtak ki a mintegy 60 üzlet ellenőrzésekor.
Bobál Pál, Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége igazgatója elmondta, hogy a cél nem csupán az ellenőrzés, hanem a lakosság tájékoztatása is, hogy a fogyasztók tisztában legyenek jogaikkal.
Pesti Imre hozzátette, hogy az állategészségügyi hivatallal közösen is végeznek majd átfogó ellenőrzéseket, súlyos szabálysértés esetén akár be is zárathatják az üzletet. Az ellenőrzésekkel szeretnék azt is elérni, hogy Magyarországon ugyanazt a szolgáltatást kapják a külföldi tulajdonú áruházláncokban a magyar uniós állampolgárok, mint más tagországokban.
A hivatal a fővárosban a tavalyi karácsonyi szezon előtt november közepe és december közepe között 63, különböző áruházlánchoz tartozó üzletet ellenőriztek, a kifogásolási arány 49 százalék volt, és 16 millió forint bírságot szabtak ki. Az idén január és február között 64 áruházat vizsgáltak, amelyek 61 százalékánál volt jogszabálysértés, és 67,5 millió forint bírságot állapítottak meg.
Bobál Pál tipikus hibának nevezte az ármanipulációt. Ilyen lehet a kettős árazás (amikor a polcon feltüntetettnél magasabbat számolnak a pénztárnál), vagy amikor a csomagolóanyagot beszámítják az élelmiszerek árába. Számtalanszor előfordult, hogy az üzletek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak az akciók során. Előfordult, hogy akcióban drágábban árulták a csomagban értékesített terméket, mintha egyenként vásárolták volna meg a vevők. De problémák voltak a jótállással, vagy a nyugtaadással is.