Jog
Bírság az Apple-nek
2012. április 13.,
BEUC
Kilencszázezer eurós bírságot kapott az Apple miután az olasz versenyhatóság, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot állapított meg a cégnél. Az eset előzményeként számos fogyasztóvédelmi szervezet hívta fel EU-szerte a mamutcéget, hogy állítsa le a termékeire vonatkozó garanciával kapcsolatos megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot.
Az Európai Unióban 11 fogyasztóvédelmi szervezet hívta fel az Apple figyelmét, hogy szüntesse meg a megtévesztő gyakorlatot a termékgaranciával kapcsolatban. Az amerikai cég ugyanis reklámjaiban egy év gyártói garanciát hirdetett termékei után anélkül, hogy jelezte volna, hogy az EU szabályai alapján a fogyasztók automatikusan és ingyenesen minimum 2 év garanciára jogosultak.
Ezt követően az olasz fogyasztóvédelmi szervezet, az Altroconsumo pert indított az olasz versenyhatóságnál, majd kilencszázezer eurós bírságot rótt az óriáscégre tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása miatt.
"A fogyasztókat az állítások félrevezették, és így nem tudnak teljes mértékben megalapozott döntést hozni" - szól az olasz hatóság indoklása. A hivatal megállapította, hogy a kereskedelmi gyakorlat megzavarhatja a fogyasztókat abban, hogy érvényesítsék garanciához fűződő jogaikat. Az Apple a döntés ellen fellebbezést nyújtott be.
"A fogyasztóknak joguk van világos és egyértelmű információhoz jutni minden termék jellemzőiről, beleértve a jogi és kereskedelmi garanciákat is. A szervezetek közös fellépéssel Európa-szerte arra szólítják fel az Apple-t, hogy vessen véget a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatoknak, és a fogyasztókat ne vezessék félre" - mondta el Monique Goyens az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) főigazgatója.
A BEUC azt követeli az Apple-től, hogy gyakorlatát igazítsa az EU előírásaihoz, és a nemzeti jogszabályokhoz. Számos Európai Uniós fogyasztóvédelmi szervezet is hasonló panasszal élt, és állításaik szerint a cég nem nyújtja a megfelelő jótállási szolgáltatást.
"Az EU-ban a fogyasztóknak joguk van legalább 2 éves garanciához" - fűzte hozzá a főigazgató, aki hozzátette azt is: "Ezzel a gyakorlattal alapvető uniós fogyasztói jogok sérülnek, mivel a cég el akarja adni a kereskedelmi garanciális szolgáltatásokat. Ez az eset annál is inkább fontos, mivel érinti az olyan kiemelkedő piacvezető cégeket melyek gyakorlatának széleskörű hatása van."