Tudta ezt?
„Mekk mesterek” és garanciák
A javító-karbantartó szolgáltatásokról
2010. október 12.
Lerobban az autó, elromlik a hűtőszekrény, beázik a tető. Mindennap érnek bennünket efféle bosszúságok. Ha a jótállási, szavatossági határidő letelte után történik a meghibásodás, akkor már fizetnünk kell a javításért. Már ha lehet javítani, hiszen számtalanszor előfordul, hogy a szerelő széttárja a karját: az 5-6 éve vásárolt mosógéphez, televízióhoz nincs alkatrész.
Egy jó ezermester „aranyat ér” tartja a mondás. Ez igaz is, ám mégis érdemes odafigyelni az árra. Nagy eltérések lehetnek ugyanis az egyes szervizek díjai között. Szabadáras szolgáltatásokról lévén szó, célszerű a megrendelés előtt több cégtől árajánlatot kérni, és a legkedvezőbb ajánlattevőt bízni meg a munkával.
Jótállás a javító-karbantartó szolgáltatásokra
A lakás-karbantartási és -javítási szolgáltatások, háztartási gépek és készülékek, barkács- és kerti szerszámok, audiovizuális, fotó-optikai és információfeldolgozási berendezések, gyógyászati segédeszközök, telefon- és telefax-berendezések, hangszerek és órák javítása, valamint személygépkocsik, motorkerékpárok karbantartása és javítása esetén az elvégzett munkára a szolgáltatást nyújtó vállalkozó köteles jótállást vállalni, amennyiben a szolgáltatásnak az áfát és az anyagköltséget is magában foglaló díja a húszezer forintot meghaladja.
A jótállás időtartama hat hónap, amely a szolgáltatás elvégzése után a dolognak a fogyasztó vagy megbízottja részére való átadásával, vagy – ha az üzembe helyezést a vállalkozó végzi – az üzembe helyezés napjával kezdődik.
Dokumentumok
A vállalkozó köteles a fizetéskor, illetve legkésőbb a dolog átadásakor jótállási jegyet adni. Amennyiben nem kaptunk jótállási jegyet, vagy azt szabálytalanul állították ki, ez nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét. Ilyenkor a kapott bizonylat (számla, nyugta) bemutatásával tudjuk igényünket érvényesíteni. Lehet, hogy pillanatnyilag jó ötletnek tűnik számla nélkül, olcsóbban megjavíttatni a készüléket, amennyiben azonban később problémánk van, nem fogjuk tudni érvényesíteni igényünket.
Ha minőségi kifogásunk van, ragaszkodjunk hozzá, hogy a vállalkozó vegyen fel jegyzőkönyvet! Ebben – az azonosító adatokon (nevünk és címünk, az elvégzett szolgáltatás megnevezése és díja, valamint az átadás vagy az üzembe helyezés időpontja) kívül – rögzíteni kell:
• a hiba leírását,
• a bejelentés időpontját,
• az általunk érvényesíteni kívánt igényt, illetve
• a kifogás rendezésének módját (ha a kifogás rendezésének módja igényünktől eltér, akkor ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni).
A jegyzőkönyv másolata minket illet.
Amennyiben a vállalkozó az általunk kért igény teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles minket értesíteni. A vállalkozónak a javításra átvett dologról elismervényt kell adnia, amelyen szerepelnie kell a nevünknek és címünknek, a dolog azonosításához szükséges adatoknak, az átvétel idejének és azon időpontnak, amikor a kijavított dolgot átvehetjük.
Javítási feltételek
Itt is érvényes, hogy a kijavítást vagy a munka újbóli elvégzését – a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.
Ha a hibás teljesítés folytán a kijavítandó dolog elszállítása vagy visszaszállítása szükséges, erről – a járművek és a 10 kg-nál kisebb tömegű, tömegközlekedési járművön szállítható dolgok kivételével – a vállalkozó köteles gondoskodni. Amennyiben az el-, illetve visszaszállítást a vállalkozó elmulasztja, azt a vállalkozó költségére mi is elvégezhetjük, vagy elvégeztethetjük.
Probléma esetén
Amennyiben nem sikerül a felmerült jogvitát a vállalkozóval rendezni, akkor a bírósági út előtt érdemes a békéltető testületek segítségét igénybe venni. A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztó és a vállalkozás közötti, a termék minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével, a felek közötti szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy bírósági eljáráson kívüli rendezése. Továbbá e célból egyezség létrehozásának megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügyben döntés meghozatala a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testületek eljárása díjmentes.