Az Izlandról származó hamu miatt gyakorlatilag egy hétre megbénult Európa légi közlekedése, ami – tekintettel arra, hogy a vulkáni tevékenység továbbra sem szűnt meg – a jövőben is bármikor előfordulhat. Időszerű tehát azzal foglalkozni, milyen jogai vannak az utasoknak, ha törlik járatukat.
A vonatkozó szabályozást az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete tartalmazza: ilyen esetekben a fogyasztóknak joguk van a tájékoztatáshoz, a repülőjegy árának visszatérítéséhez vagy átfoglaláshoz, illetve a várakozás alatt ellátáshoz (étel-ital, kommunikációs lehetőség és, ha szükséges, szállás). Azokra az utasokra, akik egy harmadik ország repülőteréről utaznak az Európai Unióba, csak akkor vonatkozik a rendelet, ha az érintett légijárat üzemeltetője közösségi légifuvarozó.
Mentesülés a kártalanítási kötelezettség alólNem terheli viszont a légitársaságokat további kártalanítási kötelezettség. Normális esetben ugyanis, ha a fogyasztó járatát törölték, illetve beszállását visszautasították, a rendelet – távolságtól függően – 250, 400, illetve 600 euró összegű kártérítést ír elő. Igaz, ez alól is mentesülhet a légifuvarozó előzetes értesítés és bizonyos átfoglalási feltételek teljesülésekor, illetve egyes átfoglalási feltételek esetében 50 százalékkal mérsékelheti a kártérítés összegét. Bár a rendeletben nem szerepel, az Európai Bíróság tavaly novemberében közzétett ítélete kimondta, hogy a késéssel érintett járatok utasai a járattörléssel azonos mértékű kártalanításra jogosultak, ha végső célállomásukat az eredetileg tervezetthez képest három vagy több órával később érik el.
Rendkívüli körülmények (ilyen különösen a politikai instabilitás, a repüléssel össze nem egyeztethető meteorológiai feltételek, a biztonsági kockázatok, a váratlan repülésbiztonsági hiányosságok és a légifuvarozó működését befolyásoló sztrájk) esetén azonban a légitársaság mentesül ezen összeg megfizetése alól.
Átfoglalás vagy a jegy árának visszatérítéseAz utasnak azonban még rendkívüli körülmények között is joga van arra, hogy eldöntse, járattörlésnél a más járatra való átfoglalást választja, vagy a repülőjegy árát szeretné visszakapni. Ez utóbbinál hét napon belül vissza kell téríteni a jegy árát az utazás meg nem tett szakaszára, szakaszaira, továbbá a már megtettekre, ha a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt. Emellett adott esetben a legkorábbi légijárattal vissza kell juttatni őt a kiindulási pontra.
Átfoglalásnál a fogyasztó dönthet a legkorábbi járat, illetve – az ülőhelyek meglététől függően – egy későbbi időpont mellett. Átfoglalásnál a várakozás alatt a fogyasztó számára ellátást és elhelyezést kell biztosítani, Amennyiben erről a légitársaság nem gondoskodik, és azt az utasnak kell megoldania, akkor minden ilyen költségéről számlát kell kérni.
Magasabb vagy alacsonyabb osztályon való elhelyezésAmennyiben átfoglalásnál magasabb osztályon helyezik el az utast, mint amelyre a jegyet váltotta, a légitársaság nem kérheti a különbözet megfizetését. Ha viszont alacsonyabb osztályon helyezik el, akkor az utas igényelheti a különbözet visszatérítését.
JogorvoslatHa a fentiektől eltérőt tapasztal, éljen panasszal! Kifogásáról még a helyszínen vetessen fel jegyzőkönyvet! Amennyiben pénzbeli követelése van, hazai légitársaságnál forduljon az illetékes békéltető testülethez vagy bírósághoz. Határon átnyúló fogyasztói jogvitához az Európai Fogyasztói Központ Magyarországtól (
www.magyarefk.hu) kaphat segítséget.
Vasúton utazók jogai2009 decemberében lépett hatályba a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogairól és kötelezettségeiről szóló uniós rendelet, amelynek köszönhetően már nemcsak a légiutasok, hanem a vonaton utazók jogai is szigorúbban szabályozottak.
A rendelet előírja például, hogy ha a végleges célállomásra való megérkezéskor több mint 60 perces késés várható, az utas választhat a menetjegy árának visszatérítése vagy az utazás lehető legkorábbi, illetve egy általa választott, későbbi időpontban történő folytatása között.
Az utas, amennyiben a késésről a jegyvásárlást megelőzően nem tájékoztatták – az utazási jog elvesztése nélkül – kártérítést kérhet a vasúttársaságtól olyan késés esetén, amikor a menetjegy árát nem térítették vissza. A kártérítés mértéke 60–119 perces késésnél a menetjegy árának 25 százaléka, ezt meghaladó időtartamnál a menetjegy árának 50 százaléka. A kártérítésre vonatkozó rendelkezések itthon a felár nélkül igénybe vehető belföldi személyszállítási szolgáltatásokra nem vonatkoznak, mivel Magyarország mentességet kért ezen pont alól.