Keresés a tartalomban:

Utószó

2010. december 30.
Címkék: tesztmagazin független teszt fogyasztók tájékoztatása
Karácsonyi Kosarunkat utolszor helyezzük a fogyasztók fenyőfája alá. No, de félre a pátosszal! Búcsúzóul dióhéjban felvillantjuk a legfontosabb tényeket és lapunk történetét. Hazánkban a rendszerváltás előtt egyetlen általános fogyasztói újság létezett, a Nagyító. Megszűnésekor tartalmának egy lassan zsugorodó darabkáját még egy ideig őrizte a Képes 7. A rendszerváltás után gyorsan népszerű lett az újonnan indult Teszt Magazin, amelynek az volt az egyetlen gyengesége — természetesen csupán a fogyasztóvédelem szempontjából —, hogy hirdetéseket is közölt.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) német testvérszervezete rendszeresen kifogásolta is ezt, mondván: reklámokat elfogadó tesztlap nem lehet pártatlan, a fogyasztó érdekeit szem előtt tartó. Az állam végül ezért is vonta meg a Teszttől — az utoljára normatív — támogatást.
 
Az OFE — és különösen néhai elnöke, Garai István — szívós sürgetésének köszönhetően rövid szünet után fogyasztóvédelmi civil pályázati kiírás született reklámmentes tesztújság takarékos támogatására. Ám itt a támogatás mellett a takarékosság is hangsúlyos volt, hiszen sem eleinte (az első támogatási összeg a szerkesztőség felállításán kívül alig négyhavi megjelenésre volt elegendő), sem később nem volt szó olyan anyagi lehetőségről, amely a több száz lap újságosstandi versenyében komoly esélyt adott volna egy reklámmentes havilap kellő példányszámú kiadására és megismertetésére.


Lapunk, a — kiadója, az OFE részéről már jó néhány éve tervezgetett — Kosár 2004 novemberében jelent meg először. A kezdéshez Schmidek Veronika szerkesztőségi titkáron, az egyesület újságíróin és néhány olyan szakértőjén kívül, mint Dömölki Livia, Dietz Gusztávné dr., sokban hozzájárult több, korábban a Teszt Magazinnál dolgozó újságíró.
 
A lap első két számát szerkesztő, a fogyasztóvédelmi lapszerkesztésben már tapasztalt Nagy Idán kívül a Kosarat máig kitűnő írásaival, árupiaci körképeivel segítő Orovitz Viktor nevét szeretnénk külön kiemelni. A lap tehát bizakodva, reményeink szerint visszatekintve is vállalható színvonalon és igyekezettel elindult, hogy az első pillanattól beleütközzön az olvasókkal való megismertetés és a hozzájuk történő eljuttatás örök gondjaiba. Úgy tűnik ugyanis, hogy hazánkban mindmáig hiányzik az a szélesebb tudatos fogyasztói réteg, amely hajlandó havonta néhány száz forintot költeni pártatlan és alapos fogyasztói tájékozódására.
 
Természetesen ez a legcsekélyebb mértékben sem szemrehányás olvasóinknak, hiszen, aki e sorokat fürkészi, sőt, az a több száz ember, aki magazinunkat a kezdetektől fogva olvassa, éppen hogy rendszeresebben és alaposabban tájékozódik a magyar fogyasztók átlagánál. Az azonban bizonyos, hogy sem Nagy Ida, sem Újlaki-Vátz László, sem Pavlovics Ágota, sem Szép Gábor főszerkesztői erőfeszítéseivel nem sikerült elérni, hogy a Kosár legalább az elengedhetetlen kiadásait, az önköltségét fedezve, hozzávetőleg tizenöt-húszezres példányszámban találjon olvasóközönséget magának.
 
Mi nem tudtunk autót, sem egzotikus társasutazást, de még luxus televíziókat sem kisorsolni olvasóink között. Nem volt módunk — néhány esetet leszámítva — a médiában hirdetni magunkat, különösen nem fő műsor időben. A kereskedelmi, sőt részben a közszolgálati médiumoknál dolgozó újságíró kollégáinkkal évekbe — és az Országos Rádió és Televízió Testület állásfoglalásába — került azt megértetnünk, hogy nem számít burkolt kereskedelmi reklámnak, ha például tesztjeinket ismertetve megemlítik a Kosarat, vagy éppen egy-két másodpercre felvillantják lapunkat.
 
Az utcai terjesztés olykor abszurd ellentmondásait ezúttal pedig fel sem emlegetjük. Tavaly azután úgy döntött a fogyasztóvédelmi pályázatok ügyében éppen illetékes minisztérium, hogy a támogatásra szánt összeget — amelyből a Kosár mellett részesült az ingyenes terjesztésű, inkább szaklap jellegű A Kontroll, és a kifejezetten szaklapként életre hívott Fogyasztóvédelmi Szemle is — még többfelé osztja.
 
Nem csekély részben a mi tapasztalataink felhasználásával megszületett a Teszt Plussz magazin. Ám az állam — vélhetően kevesebb pénzzel és bizonyosan rövidebb türelemmel, mint tőlünk nyugatabbra szokás volt — idén úgy döntött, hogy sem a Kosár, sem a Teszt Plussz papíralapú megjelentetését nem támogatja; mindemellett, legalábbis egyelőre, az elektronikus változatot segíti még.
 
Megítélésünk szerint az összes olyan kezdeményezésre, amely a fogyasztók pártatlan tájékozódását segíti, szükség van, ezért e helyütt is kívánunk sok szerencsét és kitartást minden, a Kosárhoz hasonló kezdeményezéshez. A magunk részéről igyekeztünk fontos és érdekes információkkal szolgálni olvasóinknak — a másfél százat meghaladó számú alapos és pártatlan, céges érdekektől mentes tesztünkön kívül lapunk valamennyi rovatában. Abban biztosak vagyunk, hogy aki minket rendszeresen olvasott, az kialakította, megszilárdította magában a jó fogyasztói-fogyasztóvédelmi tájékozódás igényét és módszereit. Mindezek sikeres alkalmazásához minden jót, valamint boldog új évet kívánva búcsúzik a Kosár és munkatársai nevében egy volt és a legutóbbi főszerkesztő:
 
Újlaki-Vátz László és Szép Gábor

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez