Tudta ezt?
13 + 1 jó tanács az ünnepekre
Kiskarácsony, nagykarácsony
2010. december 12.
Közeleg a karácsony, kezd eluralkodni rajtunk a bevásárlási láz. Sokaknak nyűg az ajándékok és egyéb kellékek beszerzése, amit az utolsó pillanatokig halogatnak. Mások már hónapokkal korábban elkezdik felkutatni szeretteik számára a meglepetéseket. Bármelyik csoporthoz tartozzunk is, az alábbi tanácsokra, szabályokra érdemes odafigyelni.
1. Az üzletben vásárolt termékeknél – ha nem minőségi kifogásról van szó – kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy becseréli-e a terméket másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat, ha az ajándéknak szánt holmi nem tetszik a megajándékozottnak, vagy éppen nem jó a mérete. Célszerű ezt már a vásárláskor tisztázni a kereskedővel, írásban rögzítve a feltételeket (hány napon belül vihetjük vissza, csak bontatlan csomagolású terméket vesznek-e vissza, visszakapjuk-e a pénzt vagy le kell vásárolni az összeget stb.).
2. A karácsonyi vásárok igen kedveltek, hiszen a látványos forgatagban szórakozás és falatozás közben szerezhetjük be az ajándékokat. Fontos, hogy ugyanazok a jogok illetnek meg minket, ha vásáron, piacon vásárolunk ajándékot, mintha üzletben vettük volna őket. Figyeljünk azonban arra, hogy később is megtalálható-e a kereskedő!
3. Jó, ha tudjuk, hogy az interneten beszerzett termékeknél fő szabályként a kézhezvételtől számított nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhatunk a vásárlástól, vagyis kérhetjük a vételár visszafizetését. Ám írásban kell elállni a szerződéstől, nem elegendő, ha telefonon jelezzük ezt a kereskedőnek. Számoljunk azzal is, hogy a visszaszolgáltatás költségei minket terhelnek!
4. Nem vonatkozik az elállási jog az olyan aukciós honlapokon vásárolt termékekre, mint az eBay, a Vatera vagy a TeszVesz, mivel ezek árverésnek minősülnek.
5. Próbáljuk kiszűrni a neten a csaló kereskedőket, különben üres kézzel állhatunk a karácsonyfa alatt. Tájékozódjunk a vásárlás előtt, nézzünk utána az eladónak! Ebben segíthet az Európai Fogyasztói Központ Magyarország honlapján www.efk.hu található vásárlási tanácsadó program (Howard).
6. Már olyan egyszerű dolgokkal is sokat teszünk az internetes csalások kivédése érdekében, ha ellenőrizzük a webshop biztonsági szintjét (biztonságos https kapcsolat), vagy megnézzük, hogy rendelkezik-e valamilyen tanúsítvánnyal az adott virtuális bolt. Válasszunk biztonságos fizetési módot!
7. Ha kínosnak érezzük az ajándék mellé odaadni a blokkot, legalább mi őrizzük meg azt, probléma estére! Minőségi kifogás esetén a kereskedő csak akkor köteles foglalkozni a panaszunkkal, ha be tudjuk mutatni a bizonylatot.
8. Műszaki cikket és játékot kizárólag megbízható kereskedőtől vásároljunk, ahol ügyelnek az egészségügyi és biztonsági előírásokra! Így elkerülhetjük azt is, hogy hamisítványt vegyünk. Ellenőrizzük a CE minőségi tanúsítvány meglétét.
9. Ha játékot veszünk, mindig olvassuk el, mely korcsoportnak ajánlja a gyártó az adott terméket! Akár káros is lehet a gyerek egészségére, ha a játék nem felel meg életkorának.
10. Ha nem tudjuk, hogy mire vágynak szeretteink, barátaink, ismerőseink, ideális megoldás a vásárlási utalvány. A kiválasztásnál vegyük figyelembe a felhasználási időszakot, valamint az utalvány elfogadására jogosult helyek körét is.
11. Élményt ajándékba! Egy jól sikerült karácsonyi vagy szilveszteri utazás feledhetetlen lehet. Miután eldöntöttük, hogy hova szeretnénk utazni, már csak a megfelelő utazási irodát kell megtalálnunk. Kizárólag engedéllyel rendelkező irodával utazzunk! Az ilyen irodáknak megfelelő vagyoni biztosítékuk van, amely garanciát jelent például hazajutásunkra, ha az utazási vállalkozó nem gondoskodik róla.
12. Előfordul, hogy a polcon vagy magán a terméken több különböző ár van feltüntetve, és a pénztárnál a magasabbat akarják számlázni. Ilyenkor nyugodtan kérjük, hogy az alacsonyabb áron adják a terméket, mivel több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű kiírásánál a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb áron értékesíteni azt.
13. Ajándékozni öröm, tartja a mondás. Ne verjük azonban magunkat aránytalan költségekbe! Mérlegeljük, hogy később biztosan tudjuk-e fizetni az LCD tévé, mosogatógép vagy más termék részletét!
13+1
A karácsony utáni leértékeléseken legtöbbször elhangzott mondat: „akciós árura nincs garancia”. Ne dőljünk be ennek! A leértékelt termékekre ugyanúgy van jótállás és szavatosság is. Ha azért értékelték le a terméket, mert minőséghibás vagy csökkent értékű, akkor erre még a vásárlás előtt fel kell hívni a fogyasztó figyelmét. Ezek miatt utólag nem lehet reklamálni, minden más miatt viszont igen.